Regeringen sviker friluftslivet

Trots upprepade löften om en fördubbling fanns ingen höjning av anslaget till friluftslivets organisationer med i den budgetproposition som finansminister Magdalena Andersson presenterade idag. Det är ett svek mot det svenska friluftslivet.

I flera olika sammanhang det senaste året har företrädare för Socialdemokraterna lovat att de ska höja anslaget till det svenska friluftslivet. Löftet, som fanns med i Skuggbudgeten, upprepades i en debattartikel i Expressen och i valmanifestet. Även i samband med det seminarium som Svenskt Friluftsliv anordnade under Almedalsveckan och i en enkät som Socialdemokraterna besvarade veckan före valet, återkom man till löftet. Men när budgetpropositionen presenterades idag, fanns ingen anslagshöjning med.

Regeringens uteblivna agerande är anmärkningsvärt. Man har låtit bli att flytta frågorna till en minister som känns relevant för frågorna, trots att man tidigare gjorde motsvarande med idrottsfrågorna med hänvisning till deras starka koppling till folkhälsan. Man har dessutom underlåtit att höja anslaget, trots otaliga löften och trots att både Miljöpartiet och Vänsterpartiet tydligt uttalat sitt stöd för anslagshöjningen.

- Detta innebär att regeringen sviker sitt löfte till det svenska friluftslivets 1,7 miljoner medlemmar. Det är ingen bra början, men än är det inte försent att rätta till misstaget. Än är budgeten inte beslutad, säger Ulf Silvander, Generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

För ytterligare kontakt:
Ulf Silvander, Svenskt Friluftsliv, 070-433 51 47

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 24 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har ca 2 miljoner medlemskap, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 24 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Fjällklubben, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska kryssarklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Turistföreningen,.

Detta innebär att regeringen sviker sitt löfte till det svenska friluftslivets 1,7 miljoner medlemmar. Det är ingen bra början, men än är det inte försent att rätta till misstaget. Än är budgeten inte beslutad.
Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv