Svenskt Friluftsliv deltar som part i regeringens ”rörelsenätverk”

Regeringen med utbildningsminister Gustav Fridolin, tf folkhälsominister Annika Strandhäll och minister för högre utbildning och forskning Helene Hellmark Knutsson annonserade på tisdagen att ta ett helhetsgrepp kring att öka barn och ungdomars möjligheter till ökad rörelse och fysisk aktivitet. Svenskt Friluftsliv välkomnar initiativet.

Regeringen initierar ett ”rörelsenätverk” där Svenskt Friluftsliv kommer att delta tillsammans med bland annat Lärarnas Riksförbund, Svenska Idrottslärarförbundet och Riksidrottsförbundet. Svenskt Friluftsliv har som fokus att lyfta vikten av rörelse under olika lektioner i skolan, mellan rasterna men även utanför skolan. En färsk rapport från Centrum för idrottsforskning visar att barn sitter stilla nio timmar per dag och att endast 22% av flickorna och 44% av pojkarna når den dagliga rekommendationen av rörelse. Det är oroväckande siffror som har fått regeringen att agera.

-          Vi välkomnar initiativet till ett ”rörelsenätverk” och ett ökat antal idrottstimmar i skolorna. Vi hoppas också att detta skall bli ett första steg mot en mer fysiskt aktiv skoldag för eleverna i svenska skolor, säger Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

För ytterligare kontakt:
Dina Evenéus
Kommunikatör
Svenskt Friluftsliv
072-01 16 123
dina.eveneus@svensktfriluftsliv.se

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 25 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har ca 1,7 miljoner medlemskap, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 9 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 25 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Förbundet Skog och Ungdom, Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4 H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Fjällklubben, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksport-förbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Scouterna, Svenska Skridskoförbundet och Svenska Turistföreningen.

- Vi välkomnar initiativet till ett ”rörelsenätverk” och ett ökat antal idrottstimmar i skolorna. Vi hoppas också att detta skall bli ett första steg mot en mer fysiskt aktiv skoldag för eleverna i svenska skolor, säger Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.
Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv