Allt fler känner till Svenskt Sigill

Report this content

Svenska konsumenters kännedom om märkningen Svenskt Sigill på mat och blommor fortsätter att öka och är nu 84 procent. Det är en ökning med 3 procentenheter sedan i fjol och 23 procentenheter sedan 2006. Det visar en färsk undersökning av konsumenters attityder till livsmedel och livsmedelsmärkningar som gjorts av undersökningsföretaget YouGov.

Svenskt Sigill är idag det enda kvalitetsmärket för mat och blommor som garanterar att ursprunget är svenskt. Märket säkrar att varan kommer från en svensk, kontrollerad gård och är producerad med höga krav på livsmedelssäkerhet, djuromsorg och miljö.

Andelen konsumenter som känner till Svenskt Sigill har ökat brant sedan starten 2002. De senaste fem åren har kännedomen ökat från 61 till 84 procent enligt YouGovs kartläggning.

– Att Svenskt Sigill på rekordkort tid och med mycket små medel för marknadsföring har nått en så stor kännedom är ett tecken på att Svenskt Sigill fyller ett viktigt konsumentbehov som kvalitetsmärke för svenska råvaror, säger företagets vd, Linda Cederlund.

You Govs undersökning visar att en majoritet av Sveriges konsumenter, 54 procent, delar uppfattningen att deras val av livsmedel påverkar miljön. Detta gäller kvinnor i högre grad än män. 62 procent av kvinnorna delar uppfattningen mot 46 procent av männen.

Konsumenternas intresse för livsmedelsråvarans ursprung är också fortsatt mycket högt, enligt undersökningen. Nästan åtta av tio konsumenter (78 procent) uppfattar ordet närproducerat som positivt och tre av fyra (74 procent) tycker det är bra när det står ursprung följt av land eller region på en livsmedelsförpackning.

Mest känt av de livsmedelsmärkningar som certifierar hur maten producerats är KRAV med 98 procent. Svenskt Sigill kommer med sina 84 procent som nummer två när det gäller kännedom. Andelen som tittar efter symbolen Svenskt Sigill är 61 procent varav 14 procent ofta eller alltid. Motsvarande siffra för KRAV är 75 procent varav 25 procent ofta eller alltid.

Undersökningen som är gjord av YouGov har besvarats av 510 konsumenter i åldrarna 16-64 år och genomfördes i januari 2011.

För ytterligare information, kontakta:

Linda Cederlund, vd Svenskt Sigill, telefon: 070 – 384 48 33

Taggar: