Lindex kunder rundar upp för familjer på flykt från Syrien

Report this content

Med start idag, den 1 december, erbjuds kunder som handlar i någon av Lindex butiker att runda upp sitt köp med 10 kronor till förmån för UNHCR:s arbete med människor som flytt våldets och krigets Syrien. Pengarna som samlas in kommer att hjälpa tusentals syriska familjer på flykt att få tak över huvudet, varma kläder, vatten, mat och tillgång till sjukvård.

- Vi är glada och tacksamma för att Lindex stödjer arbetet med att kunna se till att människor som tvingats fly krigets Syrien är varma, mätta och trygga, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare för Sverige för UNHCR. Hon fortsätter:

- Att runda upp är ett enkelt sätt att bidra. Vi har stora förhoppningar om att kampanjen ska dra in mycket pengar. Den syriska flyktingkatastrofen är den största i modern tid och hjälpbehoven är enorma.

I Syrien har över 10 miljoner människor tvingats lämna sina hem, av dem har över 3,2 miljoner människor flytt landet för att söka skydd hos UNHCR i grannländerna. Hälften av dem är barn.

- Många människor är på flykt från krig och våld i Syrien, och jag är stolt över att vi tillsammans med våra kunder kan bidra med hjälp säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

UNHCR ansvarar för att alla människor som är på flykt från Syrien får skydd, kan uppfylla sina grundläggande behov, förebygga hälsoproblem och bevara sin värdighet.

För mer information och bilder, kontakta:
Catrin Rising, kommunikationschef
Sverige för UNHCR
E-post: catrin.rising@sverigeforunhcr.se

Taggar:

Citat

- Att runda upp är ett enkelt sätt att bidra. Vi har stora förhoppningar om att kampanjen ska dra in mycket pengar. Den syriska flyktingkatastrofen är den största i modern tid och hjälpbehoven är enorma.
Katinka Lindholm, generalsekreterare för Sverige för UNHCR
- Många människor är på flykt från krig och våld i Syrien, och jag är stolt över att vi tillsammans med våra kunder kan bidra med hjälp
Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.