NU BYGGS GÖTEBORGS NYA BOSTADSOMRÅDE - KVIBERGS TERRASSER

Report this content

Den 1 september kl 14.00 inleds byggandet av ett nytt bostadsområde i Göteborg, Kvibergs Terrasser. Det första spadtaget tas av Annelie Hultén (S), Göteborgs kommunalstyrelseordförande, tillsammans med lägenhetsköparna. Evenemanget kommer att ledas av konferencier Lasse Brandeby i rollen som Kurt Olsson.

Kvibergs Terrasser blir ett boende nära Göteborgs centrala innerstad, men också i direkt anslutning till stora natur och fritidsområden. Sverigehuset och Tuve Bygg är först ut att bygga bostäder i området, ett område som totalt kommer att innefatta ca 1.800 lägenheter. Initialt rör det sig om 40 bostadsrättslägenheter som ska stå klara hösten 2010. Därefter uppförs ytterligare 160 lägenheter. Kvibergs Terrasser är ett av de första stora bostadsprojektet i Göteborgs-området som startar mitt under pågående finanskris. För projektering och byggnation står Kvibergs bostads AB, ett samprojekt mellan Tuve Bygg AB och Sverigehuset AB. Sverigehuset som sedan ett år tillbaka ingår i Ernström-gruppen, är ett renodlat husföretag som arbetar med totalansvar, vilket innebär allt från köp av mark, planläggning, upphandling av husentreprenaden, marknadsföring och försäljning. Tuve Bygg utför entreprenader inom nybyggnation, om- och tillbyggnader samt anläggning. Sverigehuset och Tuve Bygg har samarbetat vid ett flertal tillfällen under årens lopp. Kvibergs Terrasser har länge funnits på planeringsstadiet, men nu äntligen inleds det praktiska arbetet med byggnationen. Området är speciellt då det har ett unikt läge med närheten till Göteborgs centrum (10 minuter med spårvagn eller buss in till Avenyn) och ett storskaligt landskap där den ståndsmässiga kasernbyggnaden ger en speciell karaktär åt grönområdet. Området Kviberg har anor sen 1400-talet, då här låg en by vid namn Quigaberg. Kasernen uppfördes 1892-95 av Göta Artilleriregemente i gotisk stil och är numera klassad som byggnadsminnesmärke. På området huserar idag Västsvenska idrottsförbundet och här finns också IFK Göteborgs klubblokal Änglagård. På fotbollsplanerna bakom kasernen spelas varje år den populära Gothia cup med över 50 olika nationaliteter och drygt tusen medverkande lag. Det finns med andra ord goda förutsättningar att Kvibergs Terrasser kommer att bli ett mycket populärt boende när de första lägenheterna står klara hösten 2010. Välkomna att vara med när första spadtaget tas till ett helt nytt bostadsområde i Göteborg! Samling den 1 september kl 14.00 på parkeringen väster om kasernen. För närmare information, kontakta Lars-Olof Axelsson på Sverigehuset AB, tel 0705-330887, e-post: l-o.axelsson@sverigehuset.se, www.sverigehuset.se

Taggar: