Annonsör och OS – tänk på det här!

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande att haka på och surfa på den enorma svallvåg som ett OS generar.

Det är givetvis inget fel i att lockas lite så länge man stannar vid lockelsen. Här gäller det nämligen att se upp och inte låta de kreativa tankarna skena iväg då eventuella övertramp är förenat med stora juridiska och ekonomiska risker!

Rättigheterna till det olympiska varumärket ägs av Internationella Olympiska Kommittén (IOK) som i sin tur överlåter vissa av rättigheterna till nationella olympiska kommittéerna och i Sverige är det följaktligen Svenska Olympiska Kommittén (SOK). För att företag eller organisation ska få använda en association till det olympiska i marknadsföring eller kommunikation kräver det att företaget/organisationen är partner till IOK, SOK eller till nationell kommitté eller till ett enskilt olympiskt spel. Slutsatsen är därmed helt given: Är detta icke fallet är det helt enkelt bara att glömma alla tankar på olympiska associationer som man eventuellt fått för sig att använda!

Det är även värt att framhålla att SOK, i enlighet med sitt uppdrag från sina medlemsförbund och från IOK, uttalat att de agerar mot all slags otillåten användning och detta oavsett om det är ett stort eller litet företag eller på vilket sätt det sker. Säkerligen ringer det nu en liten klocka om den så kallade ”OS-pizzan” som inför OS i Turin 2006 bland annat satte fingret på vikten av ett avtal. Därmed är det inte heller ok att använda begrepp som ”Olympiska spelen”, ”Olympiad eller ”Olympia” eller de olympiska ringarna eller OS-facklan. Inte heller är det ok med hänvisningar till enskilda olympiska spel.

Man får inte heller glömma bort att utöver de olympiska associationerna så har även idrottsutövarna (i vanlig ordning) rättigheter exempelvis till sina egna namn och bild på dem och även här krävs samtycke för att få använda en person i sin marknadsföring! Det behöver nog dessutom understrykas att ingen i OS-truppen under den olympiska perioden får medverka i sin personliga sponsors marknadsföring om då inte företaget är sponsor till SOK eller IOK.

Kort och gott, är ni inte sponsor och det inte finns avtal som ger er rätt så nöjer vi oss med att njuta av OS-sändningarna men då med en Calzone på tallriken, ok?

Av Niklas Briselius, förbundsjurist, Sveriges Annonsörer.
niklas.briselius@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.