Google svarar Sveriges Annonsörer om annonsflykten från Youtube

Nyligen har flera internationella annonsörer lämnat Youtube som en konsekvens av att de synts i anslutning till hatvideos. Även i Sverige har bland annat Svenska Spel aviserat att man pausat sin annonsering på Youtube. Under fredagen träffade Sveriges Annonsörer Google för att få svar kring annonsflykten och hur man väljer att agera.

Senaste veckan har bland annat varuhuskedjan Marks and Spencer valt att ta bort sin reklam från videotjänsten Youtube. Andra bolag som gjort likadant inkluderar HSBC, AT&T, Verizon, Johnson & Johnson, Lloyds, RBS, McDonald’s, L’Oreal, Audi, BBC och Domino’s, bland annat. I Sverige har bland annat statliga Svenska Spel pausat sin annonsering på videoplattformen.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har fått många frågor från medlemmar som undrat hur detta har kunnat ske, och vad Googles kommentar till det hela är. Samt hur Google kommer agera för att annonsörer ska kunna känna sig trygga i att annonser inte hamnar i anslutning till hatvideos eller annat oetiskt innehåll.

Under fredagen träffade Sveriges Annonsörer Carl Wåreus, Head of Agency på Google, det vill säga, med ansvar för Googles affärer och relationer med byråer.

Han berättar det som kommunicerats till alla annonsörer och byråer i hela världen, vilket är att Google kommer göra förändringar i både teknik och policy för att ytterligare förbättra "brand safety". De första förändringarna ska ge annonsörerna mer kontroll över var deras annonser visas på Youtube och Google. Dessa kommer komma inom kort.

Rent konkret kommer man som annonsör att per default handla ”brand safe”. Det vill säga att man kommer få en större kontroll över var ens innehåll kommer synas och annonsören kommer att få en tajtare ram med en säkrare annonsmiljö, där annonsören väljer om denne sedan vill synas utanför denna.

"Vi kommer att anställa ett stort antal människor och utveckla nya verktyg, baserade på våra senaste framsteg inom artificiell intelligens och maskinellt lärande, för att öka vår förmåga att granska tveksamt material i samband med annonsering", skriver Googles Chief Business Offices & SVP Philipp Schindler i en officiell blogg.

Läs mer om hur Google globalt uttalar sig här:

Sveriges Annonsörers utlåtande:
Så hur ska man som annonsör tänka vid användandet av plattformar som Google och Youtube? I runda tal laddas det upp 400 timmar video på Youtube, varje minut. Enorm mängd data som ska granskas. Google ser sig inte ha ett publicistiskt ansvar, dock ett moraliskt, som de säger att de tar på stort allvar. Men med mängden innehåll som ständigt laddas upp är det en tuff strid att föra mot det oetiska material som laddas upp varje dag.

Det är givetvis positivt att Google agerar och ett stort ansvar ligger på dem som ägare av en av världens största plattformar. Annonsörer måste kunna garanteras en schysst annonsmiljö digitalt, precis som man måste kunna känna sig säker när man annonserar på TV eller i print att ens annonser inte syns med annat stötande material.

Men det finns en ansvarsbörda som annonsör också. Att man som annonsör ställer krav på sina partners, den eller de som har hand om ens digitala köp, genom det får man bättre koll på var ens annonser syns och vem de ses av. Transparens är a och o och enda vägen framåt för en schysst annonsmarknad. Det handlar i slutändan om ditt varumärke som annonsör och var du väljer att exponera det och för vem och i vilket sammanhang.

Som Sveriges Annonsörer ofta kommunicerat är det alltid av stor vikt att man som annonsör har rutiner och riktlinjer för hur man annonserar digitalt. Att man har etiska regler och en snabbhet internt för att agera innan och när något händer.

Vår rekommendation är att du som annonsör jobbar proaktivt och kontinuerligt med att säkerställa att du har kvalitativa och inte kvantitativa annonskontakter i kvalitetssäkrade annonsmiljöer. Vid minsta tvekan samt om du har fler frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta oss på Sveriges Annonsörer.

Ulf Hermansson Samell, marknadschef, ulf.hermansson.samell@annons.se, 0725- 05 01 04

Rufus Lidman, digital rådgivare, rufus.lidman@annons.se, 0733-90 18 80

Tero Marjamäki, pressansvarig, tero@annons.se, 0736- 53 71 36

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Google svarar Sveriges Annonsörer om annonsflykten från Youtube