Halvdagsseminarium om schysst reklam till barn och unga

Hur tänker barn kring reklam? I vilka kanaler gillar de reklam? Och hur resonerar de kring att dela med sig av personuppgifter? För första gången har barns inställning till reklam kartlagts i en större studie. Under halvdagsseminariet “Kampen om kidsen” presenterar vi resultatet från studien. Utöver offentliggörandet av studien kommer vi under halvdagen även diskutera reklamens påverkan på barnfetma, barns medievanor, reklam riktad till barn i appar och spel, nätkränkningar samt hur vi skapar morgondagens smartaste konsumenter. Välkommen till en halvdag för att diskutera reklam utifrån ett barns perspektiv.

Seminariet är kostnadsfritt och vänder sig främst till media, allmänhet, lärare, opinionsbildare samt reklambranschen. Antal platser är begränsat till 225 deltagare och det är först till kvarn som gäller. För anmälan till seminariet, vänligen gå in på: http://bit.ly/2csDGKH. För intervju med någon av föreläsarna, vänligen kontakta pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Datum: Torsdag 29 september 2016
Tid: kl. 08.00-12.00
Plats: SF Bio, Sergel Salong 5, Stockholm
Arrangör: Sveriges Annonsörer

Ur programmet:
08:00 Frukostmingel
08:30 Välkommen!
08:45 Ungar & Medier
Statens medieråd presenterar rapporten Ungar & Medier som kartlägger medievanor hos barn och unga.
09:15 Vilse på nätet
Sveriges Annonsörers förbundsjurister redogör för vilka lagar och regler som gäller i och utanför Sverige. Med oss på scen har vi också spelbolaget Filimundus för att diskutera barnreklam i appar och spel.
09:45 Den som är stark måste vara snäll
Telias marknadsdirektör berättar om hur de arbetade fram kampanjen #hatahat och hur en av Sveriges största annonsörer tänker kring barn, reklam och internet.
10:15 Fikapaus
10:45 Söt reklam och feta ungar
Representanter från Lunds universitet, Konsumentföreningen i Stockholm och Sveriges Annonsörer resonerar om korrelationen mellan barnfetma och reklam för kaloritäta livsmedel.
11:15 Barns inställning till reklam
Novus och Sveriges Annonsörer presenterar och diskuterar rapporten Kluvna Känslor där man för första gången undersökt inställningen till reklam bland barn och unga.
11:35 Morgondagens smartaste konsumenter
Ett samtal om läromedlet Media Smart som lär barn och unga att kritiskt granska reklam.
12:00 Tack!

För mer information, vänligen kontakta:

Jannice Borekull, marknadschef
jannice.borekull@annons.se

Tero Marjamäki, pressansvarig
tero.marjamaki@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se