KIA-index lanserar demografidata

KIA-index skapar nu en ny standard för en gemensam sociodemografisk valuta på nätet. Satsningen görs i samarbete med danska AudienceProject som nyligen prisades för sin målgruppsbaserade mätplattform.

AudienceProject kommer nu tillsammans med KIA-index börja klä på alla de stora kommersiella webbplatserna i Sverige som listas på KIA-index med ny efterlängtad data som kön, ålder, utbildning, inkomst, hushållsstorlek och antal barn i hushållet. Detta utöver befintlig data såsom bland annat antal besök och sidvisningar.

– Webben är under konstant förändring och KIA-index måste följa med de trender som gäller. Vi har därför bestämt oss för att addera ännu mer data till alla sajter listade på KIA-index som önskar detta. Inom en snar framtid kommer vi ha en gemensam individvaluta kopplad till besöksstatistiken, förutsatt att de som är listade på KIA-index lägger till detta, säger Peter Mackhé Tf chef KIA-Index.

Satsningen är efterfrågad av branschen och tillsammans med AudienceProject kommer KIA-index erbjuda möjligheten att samla den informationen som man vill ha. I dagsläget måste man hämta informationen från ett flertal källor, för att sedan själv sammanställa all data för att skapa sig en bra helhetsbild.

– KIA-index har för att möta annonsörernas önskemål ingått ett samarbete med AudienceProject. Vi har hittat ett enkelt sätt att komplettera besöksdata med sociodemografi, så att man kan få en helhetsbild med all information som man vill ha på ett och samma ställe, kommenterar Anders Ericson vd på Sveriges Annonsörer.

Flera av landets mediebyråer använder redan AudienceProjects verktyg idag.

– Vi välkomnar ny demografisk data på KIA-index från AudienceProject med öppna armar. Öppenheten kommer att ge oss värdefull information om vilka profiler som besöker de olika sajterna, vilket är mycket värdefullt när man planerar digitala kampanjer. Det är det som är avgörande när vi skall välja vilka medier vi skall lägga pengarna hos, säger Markus Hedin AVM Manager på mediebyrån MEC.

AudienceProject har idag kunder bland många av de webbplatserna som är listade på KIA-index samt bland de stora svenska mediebyråerna.

– I vår digitaliserade värld är verklig kunskap och data om din målgrupp avgörande gör att ge transparens och förtroende i media. Vi tror att vårt partnerskap med KIA-index kan förse detta till den svenska marknaden. Både för de mediebyråer och annonsörer som använder sig av datan, men också för de svenska webbplatser som listas då de får ett försprång rent förtroendemässigt kontra de som inte listas, säger Jacob Lachmann, vd på AudienceProject.

För frågor och mer information, vänligen kontakta:

KIA-index
Peter Mackhé
Tf chef KIA-index
peter.mackhe@annons.se
+46725419808

AudienceProject
Rune Werliin
Head of Marketing and Communication
rw@audienceproject.com

Om KIA-index
KIA-Index är den officiella mätvalutan med besöksstatistik över alla webbplatser i Sverige och publicerar varje vecka statistik med unika besökare i form av webbläsare, antal besök samt hur många sidvisningar man har haft. Idag är det närmare 700 sajter som listas på KIA-index. Statistiken används bland annat av annonsörer, mediebyråer, publicister och media.

Om AudienceProject
AudienceProject har sina rötter i marknadsundersökningar , teknik och stora mängder data. AudiendeProject hjälper varumärken, byråer, förlag och e-handelsföretag identifiera, mål och validera publik. Produkterna sträcker sig från målgruppsplanering, validering och inriktning på sociodemografi samt andra variabler.

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se