Kraftig ökning av annonsörer som mäter effekten av reklamen

Nio av tio annonsörer mäter nu effekten av sin reklam och övrig marknadskommunikation, så kallat ROMI-index, visar en färsk undersökning som Sveriges Annonsörer har gjort bland sina medlemsföretag. Resultatet är en väsentlig förbättring från tidigare år.

Varje år tar intresseorganisationen Sveriges Annonsörer pulsen på sina medlemsföretag och -organisationer om och hur de mäter effekten av sin marknadskommunikation (ROMI, Return On Marketing Investment). Tidigare har andelen företag som mäter legat omkring 70 procent. Nu har denna siffra stigit till rekordhöga 89 procent!

– Det är förstås oerhört glädjande att se en så pass kraftig ökning bland de medlemsföretag som mäter sina reklaminvesteringar. Effektfrågan är något vi på Sveriges Annonsörer satsar mycket på via våra seminarier och våra rådgivningstjänster, och inte minst via vår reklamtävling 100-wattaren. Förhoppningsvis har det bidragit positivt till resultatet, säger Jannice Borekull, marknadschef och vice vd på Sveriges Annonsörer.

På frågan varför man mäter effekten svarar de flesta (32 procent) att man vill se om reklamen stärker varumärket. Det näst vanligaste svaret är ”För att se om det leder till ökad försäljning”.

Av de 11 procent som svarar att de inte mäter effekten svarar nästan en tredjedel att orsaken är att det inte finns några krav på mål, mätning och uppföljning från företagsledningen. Detta svar dominerar tydligt bland de sju svarsalternativen.

Undersökningen innefattar svar från 106 av Sveriges Annonsörers medlemsföretag. Det är en jämn fördelning på nivån av reklaminvesteringar bland de svarande, vilket innebär att det även är en jämn fördelning av stora och små företag. Rapporten med diagram och förklaringar bifogas i sin helhet.

Bilagor: Rapport ROMI-index 2014, 11 sid (pdf), ROMI-graf_dec2014 (jpeg)

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Jannice Borekull, marknadschef, 08-545 252 39, 0725-51 15 70, jannice.borekull@annons.se
Erik Huss, pressansvarig,