Mellanstadielever från Linköping bland landets reklamsmartaste

Klass 6AB på Ånestadsskolan i Linköping kammar hem andraplatsen i Media Genier, tävlingen där mellanstadieelever får skapa egna reklamkampanjer för ideella organisationer.

Tävlingen Media Genier arrangeras sedan 2013 av Media Smart, läromedlet som utbildar elever i media, reklam och källkritik. Bakom Media Smart står intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Syftet med tävlingen är att ge eleverna en ökad förståelse för reklam, hur den skapas och varför den finns, samt hur man som konsument påverkas av reklam och andra budskap.

Uppdragsgivaren (som alltid är en ideell organisation) var i år Världsnaturfonden WWF. Uppdraget var att skapa en kampanj för att få fler vuxna att känna till och förstå vad vi kan göra för att lösa klimatutmaningen.

Intresset för tävlingen har likt tidigare år varit högt och bidrag från skolor runt om i landet skickades in. Efter att juryn, som består av erfarna kommunikatörer, överlagt står det nu klart att Klass 6AB på Ånestadsskolan i Linköping knep andraplatsen. Bidraget har namnet ”Det här behöver inte vara en verklighet” och är en illustrerad affisch med en ensam isbjörn klädd i gasmask.

Juryns motivering:
En ensam isbjörn med gasmask på ett isflak - en genialisk idé som berör och får oss att haja till. Med en slagkraftig rubrik och konstnärligt genomförande fångar affischen flera av de stora miljöproblemen. Vi tror på er Klass 6AB på Ånestadsskolan – detta ska inte behöva bli verklighet.

Förutom äran vinner klassen 5 000 kronor. Tredjepriset i år gick till klass 5a, Sunnerstaskolan, Uppsala. Förstaplatsen kneps av Åk 5 Fridaskolan Mölnlycke.

För att se Ånestadsskolans affisch, se bifogat.

Juryn för Media Genier 2018 har bestått av:
Milo Schöldtz, projektledare insamling, WWF – Världsnaturfonden
Katinka Lindholm, Konsult, Fundrasing Support
Karin Bjäreholt, Projektledare Privatinsamling, Stiftelsen Friends
Anna Sandberg, Projektledare, UNICEF
Silvia Ernhagen, VD, Hungerprojektet
Åse Ericsson, Marknads- & Försäljningschef, Novamedia Sverige AB
Åsa Jutterström, Varumärkeschef, Viaplay

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Lärare Klass 6AB på Ånestadsskolan i Linköping,  Kajsa Rydell, kajsa.rydell@linkoping.se, 0702-57 93 90
Tero Marjamäki, pressansvarig, Sveriges Annonsörer, 0736 53 71 36, tero@annons.se

Om Media Smart
Media Smart är ett kostnadsfritt läromedel som riktar sig till barn i grundskolan och gymnasiet. Syftet är att ge ett verktyg för att utveckla förmågan att förstå och tolka reklam och information på ett effektivt sätt. Detta för att skapa konstruktivt kritiskt granskande konsumenter. Media Smart är ett kanadensiskt initiativ som introducerades i Sverige 2006 av Sveriges Annonsörer. Läs mer om tävlingen Media Genier här.

Om WWF:
Världsnaturfonden WWF är en helt oberoende och partipolitiskt obunden miljö- och naturvårdsorganisation som bildades 1961. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: • bevara världens biologiska mångfald • verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt • minska föroreningar och ohållbar konsumtion. Läs mer om WWF här.