Ny kampanj sätter fokus på den könsdiskriminerande reklamen

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer lanserar idag kampanjen ”Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam”. Kampanjen uppmärksammar könsdiskriminerande och sexistisk reklam och syftar till att ge ökat stöd till att dels kunna identifiera könsdiskriminerande reklam och dels skapa jämställd kommunikation. Kampanjen består bland annat av seminarium, utomhusannonser, informationsmaterial och en checklista framtagen för reklamskapare.

– Att sex säljer är en myt som överlevt sig själv. Forskning visar tvärtom att inslag av sex och oetisk reklam i själva verket har motsatt effekt för avsändarens varumärke. Genom denna kampanj hoppas vi att än fler tar till sig detta och skapar mer jämställd och schysst kommunikation, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Sveriges Annonsörer har länge jobbat med frågan, bland annat genom instiftandet av Reklamombudsmannen som fäller könsdiskriminerande reklam i Sverige. Sveriges Annonsörers förbundsjurister genomför också löpande rådgivning och utbildning hos annonsörer i frågan.

– Överlag sköter sig företagen, men det finns en del, ofta mindre eller utländska företag som går över gränsen och blir fällda av Reklamombudsmannen, säger Tero Marjamäki.

Idag och en vecka framåt rullar flera bildenheter igång på Clear Channels reklamytor i tunnelbanan och gatumiljön i Stockholm för att uppmärksamma frågan på ett än bredare plan. Bilderna föreställer överdelar och underdelar av män och kvinnor med stereotypa gestaltningar av män och kvinnor i yrkeslivet. Tanken är att få förbipasserande att stanna upp och tänka till.

På Sveriges Annonsörers webbplats annons.se finns mer information samt en lathund att ladda ned om hur man skapar jämställd reklam. Lathunden kan användas som en enkel analysmetod eller checklista inför lanseringen av en ny reklamkampanj och innehåller frågeställningar samt konkreta tips. Guiden är framtagen tillsammans med Frida Stjernholm, jämställdhetskonsult samt expert på inkludering och strategisk kommunikation.

– Jag märker ett stort intresse och behov av konkreta, enkla redskap att använda i vardagen. Med den här guiden hoppas jag att både organisationer som redan kommit en bit på vägen i sitt jämställdhetsarbete och de som vill börja tänka i de här banorna kan känna ökad trygghet i sina insatser för att skapa en mer jämställd kommunikation.

Den 14 mars anordnar Sveriges Annonsörer halvdagen ”Kampen om kroppen”, ett halvdagsseminarium om könsdiskriminerande reklam. Läs mer och anmäl dig här.

Ladda ned hela checklistan här.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Könsdiskriminerande och sexistisk reklam är något som har diskuterats och kritiserats länge. Nu kommer en kampanj från Sveriges Annonsörer som belyser problemet och som ska få bort denna typ av reklam.

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer
Frida Stjernholm, jämställdhetskonsult samt expert på inkludering och strategisk kommunikation