Nytt expertteam ska verka för ett mer transparent mediesverige

Sveriges Annonsörer tillsätter ett nytt mediekvalitetsteam bestående av tunga annonsörer, medier, mediebyråer, analysföretag och nätjättar. Målet är att, genom teamets expertis, kunna vägleda branschen framåt och få till ett mer transparent mediesverige.

Transparensfrågan har seglat upp som en av vår bransch viktigaste frågor. Och fastän flera aktörer utger sig vara transparenta har de ibland visat sig vara tyvärr det motsatta. Sveriges Annonsörer har därför bildat Expertteam Mediekvalité som skall driva frågan tillsammans för att skapa en bättre mediemarknad för alla inblandade aktörer.

– Vi har samlat några av Sveriges vassaste personer som är inblandade i medieköp från olika delar i vår bransch. Syftet är att teamet skall bringa klarhet i svåra frågor i den snabbt växande digitala mediemarknaden och förenkla och förklara hur saker och ting hänger ihop så att annonsörer, mediebyråer och medier har en samsyn kring vad som är transparens och vilka siffror som man skall redovisa och validera på ett korrekt sätt, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Ordförande för Expertteam Mediekvalité blir Silvia Barklund, medieansvarig på SPP.

– Mediekvalité är en bred fråga, dels har du en teknisk kvalitetssida men du har även den kommunikativa sidan. Expertteam Mediekvalité kommer främst att fokusera på de tekniska delarna och ta fram guider, seminarier och föra debatt om viktiga mediefrågor för att bringa större transparens och förtydliga komplicerade saker. Så att alla parter kan trygga de digitala medieköpen som har blivit svåra att greppa för många aktörer.

Expertteam Mediekvalité består av följande personer

Silvia Barklund – SPP, Ordförande

Axel Birgerstam – Scream Mediebyrå, Vice ordförande

Linus Blom – Lantmännen

Carolina Löfving Larhed – Telia

Jesper Both – Unibet, Kindred Group

Sanna Söderström – PHD

Per Ekfeldt – OMD

Fredrik Hermansson – Acast

Mikael Ekelöf – TV4

Carl Wåreus – Google

Martin Hehrne – Facebook

Uday Printzell – KIT

Mats Selling – Eniro

Peter Bryngelsson – Demoskop

Peter Mackhé – Sveriges Annonsörer

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta
Tero Marjamäki, pressansvarig, Sveriges Annonsörer
0736- 53 71 36
tero@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.

Silvia Barklund, medieansvarig på SPP
Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer