Så reser man i Dalarnas län

Personer bosatta i Dalarnas län är mest intresserade av sol- och badresor och minst intresserade av skidresor. Förutom nordiska grannländer reser de helst till Tyskland, visar en analys av TNS Sifo:s rapport ORVESTO Konsument som Sveriges Annonsörer har gjort.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har tittat på hur olika målgruppers intressen och resvanor ser ut, baserat på var i landet man bor. Den typiske resenären från Norrbottens län är mest intresserad av sol- och badresor, följt av storstadsresor. Minst intressant är skidresor och kulturresor.

Grafen visar intresse för olika typer av paketresor, bland personer bosatta i Dalarnas län. Källa: TNS Sifo ORVESTO Konsument 2012:3

Intresset för sol- och badresor kan spåras i valet av resedestination, om man exkluderar resor inom Norden. Bland de som är bosatta i Dalarnas län och som har rest utomlands under det gångna året hade flest besökt Tyskland, följt av Kanarieöarna och Frankrike. Minst reser man till Israel, Australien och Nya Zeeland.

– Som researrangör gäller det att ha koll på hur intresseområden och resvanor skiljer sig åt, beroende på var i landet man bor. All marknadskommunikation handlar om att känna sin målgrupp och ha kunskap om hur de fungerar för att stärka det egna varumärket, kommenterar Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer.

Gruppen tillfrågade består av drygt 14 000 svenskar mellan 16 och 80 år som är jämnt fördelade över hela landet.

Kontaktperson vid Sveriges Annonsörer
Erik Huss, kommunikationschef,
08-545 252 34, 0725-66 15 70, erik.huss@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare och mer ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se