Sätt människan före datan!

Vi annonsörer har ett stort ansvar. Både i vad vi skickar ut för budskap, men även när det kommer till hur vi samlar in data, och använder den. I en tid när data är värd sin vikt i guld är det av största vikt att vi sätter människan före datan.

”Du är viktig för oss”, ”vi tar din integritet på allvar”, ”dina uppgifter är värdefulla”. Känns fraserna igen? Du har säkerligen fått dessa och många liknande i din inbox närmaste tiden. Anledningen stavas GDPR. Som bekant träder den nya dataskyddslagen i kraft på fredag. I en digital värld har människors data blivit allt mer värdefull, för allt fler parter. Många har skott sig på det digitala guldet och människors uppgifter har delats utan vidare eftertanke. Det vill GDPR sätta stopp för.

Vår globala moderorganisation, World Federation of Advertisers, WFA, lanserade nyligen ett manifest för datatransparens. Ett manifest vi stödjer till hundra procent , och uppmanar våra medlemmar, svenska annonsörer, att göra detsamma.

Manifestet uppmanar annonsörer att genomföra åtgärder på fyra nyckelområden: skapa stark datahantering, minimera datainsamling, ge konsumenterna riktig kontroll och val över hur deras data används och att ta mycket mer aktiv kontroll över kedjor av personuppgifter.

Genom att lyfta fram de rättigheter som följer av GDPR kan vi bidra till att ge människor mer insyn, kontroll och val över hur deras data delas och används för onlineannonsering. Vi återför kontrollen av personuppgifter till konsumenterna. Flera användaravtal som skickats ut senaste tiden har varit långa och invecklade. Vi uppmanar att istället utgå ifrån manifestets sju principer vid framtagandet av avtal:

1. Gör det visuellt.

2. Håll det kort och enkelt.

3. Gör det så intuitivt som möjligt.

4. Gör det på ett sätt som inte irriterar konsumenterna.

5. Låt konsumenten ändra sig.

6. Gör det enkelt.

7. Berätta för konsumenten vad du ska göra, och varför.

Ge människor fullständig kontroll över när, var och hur de delar sin data, och gör det enkelt att välja bort. Manifestet går bortom vad GDPR kräver, men vi tror att det är viktigt att ha ett mindset där vi sätter människan före datan. Endast då kan vi öka människors förtroende för reklamen i digitala kanaler.

Här kan du ta del av hela manifestet.

/Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta
Tero Marjamäki, pressansvarig
0736- 53 71 36
tero@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.