Temat på Stora Annonsördagen 2014 är ”den värdefulla reklamen”

Den 29 april arrangeras Sveriges Annonsörers årliga tema- och inspirationsdag, Stora Annonsördagen. Temat är ”den värdefulla reklamen” – reklamen som inte väljs bort utan som konsumenterna söker sig till för att den ger något som de vill ha och värderar högt.

Den trettonde upplagan av Stora Annonsördagen kommer att gå av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm. På plats kommer företagsledare, toppchefer från näringslivet samt ledande politiker att intervjuas på scenen för att ge sitt perspektiv på värdeskapande och värdefull reklam. När allt fler säger nej till traditionell reklam måste framtidens kommunikation skapa värden som förtjänar engagemang. Men att kommunicera ett värde är vitt skilt från att skapa ett, menar Jannice Borekull, chef utbildningar och event på Sveriges Annonsörer.

– Värdeskapande reklam handlar om att inte nöja sig med att göra värdeskapande produkter eller tjänster, utan om att göra själva marknadsföringen av produkten till något som konsumenterna vill ha och värderar. Den ger helt enkelt målgruppen en upplevelse som de uppskattar, förklarar Jannice Borekull.

Värdeskapande reklam kan ha flera skepnader, såsom content marketing, engagement marketing och viral marknadsföring. Gemensamt för alla är att kommunikationen i sig skapar ett värde för mottagaren i en egen kontext.

– Genom att fästa vikt vid vad människor sätter värde på kan annonsörer få idéer för hur framtidens kommunikation kan utformas för att få ett större genomslag. Samtidigt är det med värdet som med skönhet, allt ligger i betraktarens öga. Målet för Stora Annonsördagen blir därför att undersöka vad som är "värdefull reklam" och ge våra besökare nya perspektiv på värdeskapande, menar Jannice Borekull.

Nyheter för i år
Nytt för i år är att Stora Annonsördagen kommer att bjuda på flera olika typer av inslag. Dagen kommer huvudsakligen att bestå av professionellt ledda samtal, men kommer även att innehålla ett antal inspirationsföreläsningar och filminslag.

Biljetterna till Stora Annonsördagen 2014 släpps den 21 januari på Sveriges Annonsörers webbplats

Kontaktpersoner på Sveriges Annonsörer
Jannice Borekull, chef utbildningar och event
E-post: jannice@annons.se