”Tingsrättens TV4-dom är förvånande”

Stockholms Tingsrätt fastslog igår att TV4 har gjort reklamavbrott som innebär en kränkning av upphovsmannens ideella rätt. Tingsrättens dom är förvånande, enligt Annonsörföreningens vd Anders Ericson. - Det vi bör fråga oss, är om den konstnärliga integriteten har något med reklamfilmerna att göra, säger han.

Tingsrätten skriver i sitt domslut att det inte kan anses att Claes Eriksson och Vilgot Sjöman eftergett sin ideella rätt till filmverken i förhållande till TV4. Tingsrätten har därmed inte följt den argumentation som Granskningsnämnden hade när TV4 friades där.

Annonsörföreningens vd Anders Ericson är förvånad över domen. - Personligen anser jag att vi i branschen (medier, annonsörer och reklambyråer) är dåliga på att retoriskt förklara för allmänheten att reklam - i de allra flesta fall - är en förutsättning för mediets existens. TV4 är en kommersiell kanal som får sina intäkter genom att leverera tittarkontakter till annonsörerna. De må förefalla cyniskt för en del, men så ser verkligheten ut. Anledningen till att man valt att göra tv-breaks i programmen - istället för enbart mellan som tidigare var fallet - är att man vill minimera antalet tittare som byter program. Utan tv-tittare, ingen tv-kanal.

Beslutet kommer dock inte att få några större konsekvenser framgent då TV4 nu skriver in rätten att få göra avbrott i filmerna i samband med kontraktsskrivandet. TV4 döms att ersätta Vilgot Sjöman med 287 723 kronor, varav 250 000 är ombudsarvode. Till Claes Eriksson ska TV4 betala 352 723 kronor, varav 300 000 kronor är ombudsarvode.

Ett överklagande av domen ska vara hovrätten tillhanda senast den 10 januari.

För ytterligare information, kontakta: Anders Ericson, vd, Annonsörföreningen: 08-545 252 32, 0708-18 75 99.

Om oss

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här: http://news.cision.com/se/100-wattaren