Världens största annonsörorganisation fyller 90 år i morgon!

Imorgon lördag är det exakt 90 år sedan Sveriges Annonsörer bildades under livliga diskussioner på restaurang Gillet i gamla Klarakvarteren i Stockholm. Sedan dess har mycket hänt för landets annonsörer genom åren.

Fotot återger gamla klarakvarteren från år 1924 då Sveriges Annonsörer grundades.

Den 15 november 1924 bildades Sveriges Annonsörers Förening. 36 personer från 30 företag i olika branscher slöt upp när det första mötet arrangerades på restaurang Gillet i gamla klarakvarteren i Stockholm.

Huvudorsaken till att föreningen startades var att skaffa fram bekräftade upplagesiffror och pålitlig utgivningsstatistik. Tidningarna var inte villiga att redovisa sina upplagor och reklambyråerna samarbetade med tidningarna. Detta gjorde att företagare och butiksägare inte visste vad som var ett rimligt pris för annonser.

– Föreningen var med andra ord från början en uppstickare som ville få annonsmarknaden mer transparent. Och så är det fortfarande idag. Vi har genom åren slåtts mot makten och lierat oss med allt fler branscher, vilket har gjort att vår röst för en fri och stark annonsmarknad har stärkts allt mer. De krafter som vill strypa den kommersiella yttrandefriheten kommer att möta fortsatt motstånd! En del vår framgång ligger även i att hela tiden vara proaktiva och förbättra förutsättningarna för landets annonsörer, säger Anders Ericson, som är Sveriges Annonsörers verkställande direktör sedan 1999.

Nedan följer ett urval av nedslag i historien för intresseorganisationen under 1900- och 2000-talet.

1926: En första förteckning över tidningarnas upplagor publicerades. Denna har efteråt betraktats som ”Sveriges första TS-bok”.

1936: Samarbete inleddes med Tidningsutgivarna (TU) där en av uppgifterna var att bekämpa ”humbugreklamen”.

1944: Annonsörföreningen instiftar ”Annonsörernas Oscar” med syfte att uppmuntra till en högre standard på reklamfilm. Under flera år belönades Cederroths trickfilmer.

1953: Annonsörerna och filmbyråerna går ihop om kontroll av reklamfilmsvisningarna på biograferna.

1965: Efter den så kallade fyrpartsutredningen slöts ett avtal där annonsbyråer och tidningar hävde förbudet mot returprovision och förbudet för en annonsör att äga eller deläga en annonsbyrå. Detta avtal kallade senare för ”juli-revolutionen”.

1974: En reklamutredning som innebar ett nej till reklam i tv slutfördes. Man ansåg att reklam i tv-rutan skulle leda till påverkan på programinnehållet.

1989: Svenska Annonsörers Förening byter namn till Annonsörföreningen och blir en av initiativtagarna till Etiska Rådet mot Könsdiskriminerande reklam, ERK. Rådets huvuduppgift var att motverka könsdiskriminerande reklam.

1993: Annonsörföreningen tar över som huvudarrangör av 100-wattaren efter Sveriges Reklamförbund. Föreningen lanserar sin första hemsida.

2005: Annonsörföreningen byter namn till Sveriges Annonsörer – vi är vad vi heter!

2007: För att stävja diskriminerande och oetisk reklam tas beslut att lansera Reklamombudsmannen, RO. År 2009 tillträder Elisabeth Trotzig tjänsten som Sveriges första Reklamombudsman.

2012: Den kontroversiella men uppmärksammade kampanjen ”Trött på reklam?” med undertiteln ”Vinn en resa till Nordkorea” lanserades. En delegation med vinnare och representanter från Sveriges Annonsörer reste under två veckor till det slutna landet i öster.

Historiska bilagor

• Lista på alla medlemsföretag sorterade efter inträdesår, från 1924 fram tills idag: (Excelfil samt pdf)
  • Foto på Annonsörföreningen som firar 30-årsjubileum 1954.
  • Foto från klarakvarteren 1924.
  • Foto på Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer sedan 1999

Historiska artiklar om alla tio decennier från 1920- till 2010-talet

1920-talet var startskottet för världens största annonsörorganisation

30-talets tuffa tider lyfte frågan om reklamens kraft

Reklamens betydelse i fokus på 1940-talet

Färg, form och television präglade 1950-talets reklamsverige

Amerikansk reklam inspirerar 60-talets svenska reklammakare

Begränsningar präglade 70-talets reklamsverige

80-talet: En början i moll och final i dur

90-talet: En explosion av kanaler och investeringarna skjuter i höjden

2000-talet: Marknadsföring i lågkonjunktur och oetisk reklam på agendan

2010-talet: På besök i Nordkorea och fritt fram för politisk tv-reklam

Historiska kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Anders Ericson
, vd,
 08-545 252 32, 0708-18 75 99, anders.ericson@annons.se

Erik Huss
, pressansvarig,
08-545 252 34, 0725-66 15 70, erik.huss@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare och mer ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärken. Sveriges Annonsörer fyller 90 år i höst och är världens största annonsörorganisation, med cirka 550 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se

Världens största annonsörorganisation fyller 90 år i morgon!

Föreningen var från början en uppstickare som ville få annonsmarknaden mer transparent. Och så är det fortfarande idag.
Anders Ericson, Sveriges Annonsörers verkställande direktör sedan 1999