Arkitekturskolan vid KTH vinner 2015 års Kasper Salin-pris

Årets vinnare av Sveriges Arkitekters Kasper Salin-pris är KTH Arkitekturskolan i Stockholm. Tham & Videgård Arkitekter genom Bolle Tham och Martin Videgård är ansvariga arkitekter. Priset delas ut till årets bästa byggnad.

En jury som består av fyra erfarna arkitekter besökte ett 20-tal nyligen färdiga byggprojekt innan den valde fyra som nominerades. Förutom Arkitekturskolan var Malmö Live (ansvarig arkitekt Christian Ahlmark, Schmidt Hammer Lassen), bastun i Frihamnen (ansvarig arkitekt Raumlabor) och brf O’hoj i Västra hamnen i Malmö (ansvarig arkitekt Cord Siegel och Axel Hauschild, Hauschild + Siegel) nominerade.

– Årets nominerade är fyra väldigt bra men sinsemellan mycket olika byggnader. Det ligger en medvetenhet i att välja de här fyra eftersom de visar bredden av begreppet god arkitektur, säger ordförande Magnus Månsson och tillägger att juryn har varit helt enig i sitt val.

Juryns motivering till vinnaren av Kasper Salin-priset:
Arkitekturskolan läggs till staden som ett nytt lager och tidsuttryck så att helheten blir bättre och en kulturhistoriskt intressant miljö höjs. Kasper Salin-priset 2015 går till en kompromisslöst samtida byggnad. Den tar utgångspunkt i sin omgivning och relaterar till den, tydlig i sin egen karaktär som tillskott bland kulturbyggnader.

Arkitekturskolans byggherre är Akademiska hus.

Juryn har bestått av arkitekt SAR/MSA Magnus Månsson (ordförande), koncernchef för arkitektkontoret Semrén + Månsson, arkitekt SAR/MSA Björn Siesjö, stadsarkitekt i Göteborg, arkitekt MSA Petra Gipp, vd för Petra Gipp Arkitektur och arkitekt SAR/MSA Henrik Rundquist, vd för arkitektkontoret Rundquist.

Årets nominerade är fyra väldigt bra men sinsemellan mycket olika byggnader. Det ligger en medvetenhet i att välja de här fyra eftersom de visar bredden av begreppet god arkitektur.
Magnus Månsson, juryns talesperson