Blivande klassiker vinner Guldstolen 2015

Stolen Unna , designad av Monica Förster, är vinnare av Sveriges Arkitekters pris Guldstolen för bästa inredningsprodukt. Priset delade ut vid Arkitekturgalan i Stockholms Stadshus den 19 november.

– Det som är så fascinerande med Unna är den höga nivån på själva hantverket. Det är en njutning inte bara att sitta på stolen, utan även att ta i den och känna de fina sniderierna. Det är extra fint att se vilken omsorg som har lagts på baksidan av ryggstödet – en ofta bortglömd detalj som ju faktiskt är den del man ser mest på stolar som står runt bord, säger juryns talesperson Karin Ohlsson-Leijon.

Guldstolsjuryn har undersökt ett 50-tal möbler och andra inredningsprodukter innan den stannade för fyra nominerade: förutom Unna stolen Madonna (designer David Ericsson, producent Gärsnäs), köksinredningen Railway Kitchen (designer Helena Wendt, Michael Pietsch och Christer Roheden, producent Bucks and Spurs) och bordet Bowl (designer Andreas Engesvik, producent Fogia).

Juryns motivering till vinnaren av Guldstolen:
Unna är en blivande klassiker med utomordentlig komfort och själ, ärlighet och identitet. Den har en komfort utöver det vanliga. Utförandet är oklanderligt och designen är genomtänkt in i minsta detalj. De unika skulpturala elementen ger stolen själ och tydlig identitet.

Juryn för Guldstolen 2015 har varit inredningsarkitekt SIR/MSA Marco Checchi, arkitekt SAR/MSA Thomas Eriksson, inredningsarkitekt SIR/MSA Märta Friman, formgivare Bea Szenfeld och journalist Karin Ohlsson-Leijon.

Karin Ohlsson-Leijon, juryns talesperson