Bostadspriset gick till Skåne

Med tre av fyra nominerade projekt i Malmö-Lundtrakten är det nog ganska väntat att vinnaren av Sveriges Arkitekters Bostadspris 2015 finns i Skåne. Dubbelt nominerade brf O’hoj i Västra hamnen i Malmö tog priset.

– Vinnaren visar på möjligheter inom bostadsbyggandet som går utanför standardlösningarna. O’hoj är ett mycket gott exempel på att goda bostadskvaliteter och hög arkitektonisk nivå också går att genomföra inom relativt snäva ekonomiska ramar, säger juryns ordförande Sanna Hederus, arkitekt SAR/MSA, grundare och ägare av KOD arkitekter.

Arkitekterna Cord Siegel och Axel Hauschild på Hauschild + Siegel har både ritat projektet och är byggherre. O’hoj var även nominerat till Kasper Salinpriset för årets bästa byggnad, ett pris som precis som Bostadspriset delades ut på Arkitekturgalan den 19 november. Cord Siegel har vunnit Kasper Salinpriset en gång tidigare, för Urbana Villor 2009, också det i Västra hamnen.

Förutom O’hoj tävlade Bohus 5 i Malmö (arkitekt SAR/MSA Mats White, Jais arkitekter, byggherre: MKB Fastighets AB), Nya Helsingkrona Nation, Lund (arkitekt SAR/MSA Mattias Hedberg Ek, Fojab, byggherre Helsingkrona Nation) och kv Tappen i Annedal, Stockholm (arkitekt SAR/MSA Per Johansson, Joliark, byggherre: Reinhold Gustafsson Förvaltnings AB).

Juryns motivering:

O hoj i västra hamnen i Malmö får Bostadspriset 2015 för ett klimatsmart, grönt och socialt hållbart tillskott i stadsbilden. En dynamisk samverkan med brukarna resulterar i ett befriande bostadshus i sitt sammanhang. Stora rumsliga kvaliteter inom bostaden nås genom ett intrikat arbete med volym och enkla material. O hoj inspirerar och finner nya vägar för bostadsbyggande idag.

Juryn för Bostadspriset 2015 har bestått av arkitekterna SAR/MSA Rahel Belatchew, Jonas Olsson, Håkan Trygged och Sanna Hederus samt arkitekt MSA Katarina Bonnevier.

Sanna Hederus