Norrköpings tur i år – Hörsalsparken vinner Sienapriset

Två år i rad har Norrköping varit nominerad till Sienapriset för bästa utemiljö. Ifjol föll Strömparken på målsnöret, men i år gick det bättre. På Arkitekturgalan den 19 november avslöjades att Sienapriset 2015 går till Hörsalsparken.

– Vi i juryn slogs alla med häpnad över hur genomtänkt Hörsalsparken är i både helhet och detalj. Juryn är helt enig och det är med stor glädje som vi tilldelar Hörsalsparken 2015 år Sienapris, säger juryns talesperson Helena Bjarnegård.

Juryn besökte knappt 20 nyligen färdigställda projekt innan ledamöterna valde ut fyra nominerade. Förutom Hörsalsparken har Fristadstorget i Eskilstuna (landskapsarkitekt Anna Edvinsson, beställare Eskilstuna kommun), Taklandskapet, Sveavägen 44 i Stockholm (landskapsarkitekt Johan Paju, beställare Diligentia) och Rådhusparken i Umeå (landskapsarkitekt Ulf Nordfjell, beställare Umeå kommun) nominerats.

Ansvarig landskapsarkitekt för Hörsalsparken är Joakim Malmquist, AQ Arkitekter, och beställare är Norrköpings kommun.

Juryns motivering för vinnaren:

Hörsalsparken övertygar med en landskapsarkitektur som är både gedigen och nyskapande. Med estetisk precision och stor förståelse för platsens sammanhang i staden har en vacker och lekfullt kittlande park skapats.

Priset består av en plakett och en resa till staden i Siena i Toscana. Sponsor för Sienapriset är Starka Betongindustrier.

Juryn har bestått av landskapsarkitekterna Karin Sjölin, Malmö stad, Gustav Jarlöv, White arkitekter och Helena Bjarnegård, Göteborgs Stad samt Erik Simonsen, Cementa och Jan Lang, Starka Betongindustrier.

Vi i juryn slogs alla med häpnad över hur genomtänkt Hörsalsparken är i både helhet och detalj. Juryn är helt enig och det är med stor glädje som vi tilldelar Hörsalsparken 2015 år Sienapris.
Helena Bjarnegård