Nu släpps de nominerade till årets villa

Öppenhet, generositet och stark egen identitet. Det är trenderna i dagens villabyggande och de avspeglas i urvalet till Villapriset. De fyra hus som har nominerats till Sveriges Arkitekters pris för årets bästa villa kännetecknas dessutom av nytänkande lösningar och kvalitet i detaljerna.

– Urvalet visar exempel på större och mindre villor som formmässigt skiljer sig genom en egen stark identitet och har intressanta innovativa lösningar. Fasader, planer, detaljer och val av material har getts en hög arkitektonisk skärpa i minsta detalj, ibland en särpräglad arkitektur i form och karaktär, säger Kerstin Bernow, ordförande i juryn för Villapriset.

Sveriges Arkitekter instiftade och delade för första gången ut Villapriset ifjol. Organisationen vill i och med detta arkitekturpris premiera god arkitektur i den lilla skalan, med privatpersoner som byggherrar. Ytterligare ett skäl är att visa att en villa är ett komplext projekt där hela bredden av arkitektens kompetens ifråga om inredning, landskap med mera, behövs.

Juryn för Villapriset utgick från cirka 40 villaprojekt från Skåne i söder till Jämtland i norr innan de besökte och bedömde 16 villor. Årets fyra nominerade är placerade i Linköping, på Kullahalvön och i Stockholmstrakten.

– Utmärkande för många villor är spatiösa rum och enkelhet med öppna planlösningar, generösa rumshöjder, stora fönsterpartier som ger vacker ljusföring och fina genomblickar. Villaarkitekturen vågar ta plats genom en egen identitet och en tydlig samverkan mellan rum och landskap, en gränsförskjutning mellan det privata och det offentliga rummet, säger Kerstin Bernow.

De nominerade villorna:

House for Mother, Linköping

Ur juryns motivering: ”Det är de regisserade och välfungerande arbetsplatserna; tvättstugan, bänken i växthuset, köket, rummet för vävstolen, som skapar husets karaktär. Genom förskjutningen av husets två volymer bildas en avskiljare mellan de i olika grad privata delarna av huset. Planlösningen är intelligent och effektiv.”

Arkitekt: Björn Förstberg och Mikael Ling, Förstberg Ling, byggherre: Maria Grahn

Mölle by the Sea, Mölle

Ur juryns motivering: ”Det är med utsikt över grannarna, gatan, berget och havet som rumssambanden, fönstersättningen och placeringen på tomten gör att huset har en både privat och öppen karaktär. Den centralt placerade trappan är en av flera fulländade detaljer. De avancerade tekniska lösningarna är välstuderade och skapar en självklar helhet med det arkitektoniska formspråket.”

Arkitekt: Jonas Elding och Johan Oscarson, Elding Oscarson, byggherre: Sixten Eriksson

Sommarhus T, Stockholms skärgård

Ur juryns motivering: ”Är välkomponerat och in på millimetern utstuderat med ett koncentrat av alla de funktioner som ska finnas i ett fritidshus. En smart planlösning skiljer funktionerna åt och den ovala toaletten fäster utanpå den kvadratiska huskroppen som för att bidra med en nypa humor.”

Arkitekt: Katarina Krupinska och Konrad Krupinski, Krupinski/Krupinska Arkitekter, byggherre: privat

Tenngjutaren 34, Stockholm

Ur juryns motivering: ”Med tre våningar i suterräng ger Tenngjutaren ett skulpturalt men ändå nätt yttre på den trånga och branta klipptomten. Köket är husets mittpunkt och en självklar samlingsplats. Därifrån utgår sekvenser där terrassen, trädgården och sjöutsikten på ett nedtonat och vackert sätt lyfts fram.”

Arkitekt: Johan Celsing, Johan Celsing Arkitektkontor, byggherre: Madeleine Wittmark och Saeid Sasan

Villapriset 2016 delas ut på Arkitekturgalan den 29 november tillsammans med sex andra arkitekturpriser. Den äger rum på Cirkus i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta juryordförande Kerstin Bernow på telnr 076-015 77 70 eller mail kerstin@bernowpartners.se

För information kring Arkitekturgalan och samtliga Sveriges Arkitekters priser, kontakta pressansvariga Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mail elisabet.naslund@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 12 700 medlemmar, varav 2 600 studentmedlemmar. Ett viktigt mål är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Villaarkitekturen vågar ta plats genom en egen identitet och en tydlig samverkan mellan rum och landskap, en gränsförskjutning mellan det privata och det offentliga rummet.
Kerstin Bernow, ordförande i juryn för Villapriset 2016