Ny arkitekturpolitik gynnar kvalitet i byggandet

Äntligen finns ett politiskt förslag som ger branschen förutsättningar att bygga med kvalitet. Sveriges Arkitekter välkomnar dagens proposition Politik för gestaltad livsmiljö. Regeringens förslag är en ny nationell arkitekturpolicy och bygger på den utredning som alliansregeringen tillsatte 2014.

– Vi ser propositionen som politikens bekräftelse av arkitekturens betydelse i samhället och hur den påverkar oss alla. Hög kvalitet i byggandet, både vad gäller form och funktion, är helt avgörande. Vi vill ju att det vi bygger idag ska stå i hundra år eller mer, säger tf förbundsdirektör Charlotta Holm Hildebrand.

För att kunna möta dagens samhällsutmaningar är det hög tid för den förnyelse av den tidigare handlingsplanen för arkitektur, form och design som beslutades 1998. Det är något som Sveriges Arkitekter arbetat för under lång tid. Ökade kunskaper, samordning och stöd behövs i många kommuner och på myndigheter för att upprätthålla en hög arkitektonisk kvalitet. Boverket tilldelas därför en nyckelroll i att stötta det offentliga i frågor kring arkitektur och gestaltad livsmiljö, något som Sveriges Arkitekter har höga förväntningar på.

Vägledningar för god gestaltning av skol- och vårdmiljöer gläder Sveriges Arkitekter extra mycket. Det är områden som politiker tidigare ofta behandlat styvmoderligt men som är av största vikt för vårt samhälle. Vi har inte råd att kompromissa med kvaliteten i de offentliga miljöer där unga och sjuka vistas.

– Att arkitekturen får ökade möjligheter att komma in i tidigare skeden höjer kvaliteten och hållbarheten i byggandet. En stad för barn och unga är en bra stad för alla, säger Charlotta Holm Hildebrand.

För ytterligare information, kontakta tf förbundsdirektör Charlotta Holm Hildebrand. Tel 0706-84 44 77, mejl charlotta.holm.hildebrand@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 500 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.