Tre tävlar om årets bästa inredning

En tydlig trend inom inredningsarkitekturen 2017 är att inomhusmiljön efterliknar stadens rum. Bio, jobb och kultur är inredningarna som kan få Guldstolen, Sveriges Arkitekters pris för bästa inredningsarkitektur. Juryn har valt att nominera Alingsås kulturhus samt biograf Sture och kontorshotellet Alma i Stockholm.

– Bland de intryck vi fått från årets studiebesök har vi sett några tendenser, som visar på den gemensamma grund som arkitekter för alla skalor delar. Mer känslomässigt färgade miljöer, mindre kliniskt vitt, starkare samspel med konstnärliga strategier och ett mer sömlöst och sofistikerat hållbarhets- och tillgänglighetstänkade märks tydligt, säger juryns talesperson Malin Zimm, arkitekt och omvärldsanalytiker på White.

Malin Zimm pekar också på att flera interiörer präglas av analogier som hämtas från stadsrum; man efterliknar stadens rum i inomhusmiljön. Kommunikationsytor blir ”stråk” och samlingsplatser blir ”torg”, det finns ”grönytor” och små serviceställen i interiörerna, inomhusmiljön blir som en inverterad stad med olika intensitetsnivåer på olika platser.

Juryn har jobbat sedan i våras och har hunnit besöka ett 20-tal inredningar runt om i Sverige.

De nominerade projekten:

Alingsås kulturhus. Beställare Sparbanken Alingsås, arkitekt Bornstein Lyckefors.

Ur juryns nominering: ”Enhetlighet och lekfullhet förenas i en för offentliga miljöer ovanligt energigivande atmosfär. Alingsås kulturhus sprider vardagsrumskänsla och gör kulturen närvarande långt utanför öppettider och ytterväggar.”

Kontorshotellet Alma. Beställare Alma, arkitekt Tham & Videgård Arkitekter.

Ur juryns nominering: ”Där andra ’arbetsklubbar’ för mobila urbana egenföretagare ofta faller in i scenografisk brokighet, har arkitekterna istället skapat en mer tonad trivsel, bruksmässig och elegant. Den hänvisar subtilt till traditionella interiörer med mycket fast inredning.”

Biograf Sture. Beställare SF Bio, arkitekt Marge Arkitekter.

Ur juryns nominering: ”Arkitekterna förenar vardagsmagi med respekt för befintliga kvaliteter, och låter det detaljerade trätaket och det blanka stengolvet ge tyngd åt de drömskare inslagen i inredningen, som kassapaviljongens cirkuskänsla.”

– Årets juryarbete har tagit oss till många fantastiska platser, där vi märkt vilken stark påverkan arkitektur har på människors energi, känslor och samspel. Som jurymedlem får man en stark påminnelse om vilken betydelse arkitekters och formgivares kunskaper har för våra livsmiljöer, säger Malin Zimm. Vi har också sett att man inom upplevelsekonsumtionsbranscher är mycket medvetna om identitetsskapande genom arkitektur, men att vi fått kämpa lite extra för att bredda bedömningsgrunden till att omfatta offentliga inredningar.

Vem som står som pristagare avslöjas den 28 november, då Sveriges Arkitekter delar ut Guldstolen på Arkitekturgalan på Cirkus i Stockholm. Priset består av en förgylld statyett i form av en stol.

Bifogade foton är fria att använda i redaktionella sammanhang med angivande av fotografens namn.

Vill du veta mer om Guldstolsjuryns arbete, kontakta Malin Zimm, tel 08-402 25 52, mejl malin.zimm@white.se

För mer information om Arkitekturgalan och Guldstolen, kontakta presschef Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mejl elisabet.naslund@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 000 medlemmar, varav 2 600 studentmedlemmar.  Ett viktigt mål är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Mer känslomässigt färgade miljöer, mindre kliniskt vitt, starkare samspel med konstnärliga strategier och ett mer sömlöst och sofistikerat hållbarhets- och tillgänglighetstänkade märks tydligt.
Juryns talesperson Malin Zimm, arkitekt och omvärldsanalytiker på White