Markus och Linda Ekelund, Thimons Konditori i Nässjö och Aneby, är Årets Företagare i bageribranschen 2018

Markus och Linda Ekelund, Thimons Konditori i Nässjö och Aneby, vann i helgen utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen som delas ut av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Detta efter att ha varit finalister tre år i rad tack vare deras höga nivå som företagsledare.

Årets Företagare i bageribranschen är en tävling som arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Huvudsponsor är bagerileverantörer Zeelandia. Tävlingens syfte är att inspirera företagare runt om i Sverige att utvecklas både som affärsmän och som ledare. Det är viktigt för såväl det egna företaget, personalen som för Sverige. Fyra av fem nya jobb i landet skapas av småföretag och bageribranschen är en bransch som växer. Framgångsrika företag skapar tillväxt, fler arbetstillfällen och bidrar till landets välfärd.

Juryns motivering till att Markus och Linda Ekelund på Thimons Konditori blivit utsedda till Årets Företagare i bageribranschen 2018:

Med ett personligt engagemang, en ledarstil som skapat en kreativ och tillåtande kultur har Markus och Linda utformat ett tydligt koncept med bland annat ett brett sortiment, välfyllda och lockande diskar till dagens sista kund

Thimons visar på en professionalitet i sitt arbeta att säkra medarbetarnas engagemang, kundupplevelsen, samt företagskultur och identitet. Ett bevis på detta är att de tagit fram en handbok om deras 10 bud- och ledord.

Thimons har genom åren visat på en imponerade tillväxt och lönsamhet. De har mer än dubblerat lönsamheten mot året innan.

- Vi är enormt stolta över att ha vunnit utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen. Att vi varit en av finalisterna tre år i rad är vi mycket stolta över och är möjligt tack vare vårt långsiktiga arbete. Det är tack vare samarbetet med personalen som vi lyckas så bra som vi gör, så nu ska vi fira med alla anställda, säger Markus Ekelund som driver Thimons Konditori i Nässjö och Anaby tillsammans med sin fru Linda.

-Det är imponerande att Markus och Linda Ekelund lyckats nå finalen i Årets Företagare i bageribranschen tre år i rad för sitt arbete med att driva Thimons, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, som är står bakom utmärkelsen. Med den här tävlingen vill vi inspirera alla företagare runt om i landet till att utveckla både sitt entreprenörkunnande och sitt ledarskap. Markus och Linda är goda förebilder som många kan lära av.

På andra plats i årets tävling placerade sig Anna och Ola Lanemo som driver Lanemo Konditori i Linköping och på tredje plats kom Veronica & Kasper Mokrosinski som driver Valhallabageriet i Stockholm.

Utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen går till en företagare i bageribranschen som genom skickligt företagande lyckats utveckla företaget både avseende ekonomiska nyckeltal, exempelvis lönsamhet, tillväxt och rörelseresultat, och faktorer som mål och visioner, marknadsföring och strategi, profilering, ledarskap och medarbetarskap.

Förstapriset består bland annat av 50 000 kronor, att använda för fortsatt utveckling av företagandet, och delades ut i samband med en bagerimässa i Malmö den 31 augusti.

Årets Företagare i bageribranschen är ett initiativ från branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Huvudsponsor är bagerileverantören Zeelandia.

Tidigare vinnare av Årets Företagare i bageribranschen är:
2017 Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström, Urshultsbagarn
2016: Christian Jörgensen, Dahls Bageri i Göteborg

Juryn har bestått av:
Samuel Engström, Partner på Valuation Företagsvärderingar
Morgan Holmström, affärskonsult MHM Consulting
Johan Sörberg, bagarmästare
Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen

Foton och filmer

Filmer där pristagarna presenteras

Markus och Linda Ekelund https://youtu.be/P1rk2DZCt68

Anna och Ola Lanemo https://youtu.be/W5VjZAY4rIQ