Svenska Konditorlandslaget tävlar i Nordiska Mästerskapen

Report this content

Den 19 mars avgörs Nordiska Mästerskapen i konditori – Nordic Pastry Cup – i Herning, Danmark. Det Svenska Konditorlandslaget är regerande mästare sedan 2017 och ställs i tävlingen mot lag från Danmark och Norge.

Under tävlingen ska lagen tillverka 2 tårtor, 2 glasstårtor, 8 tallriksdesserter och en stor chokladskulptur som är minst 1 meter hög. Tävlingstiden är 9 timmar.

Temat för årets Nordiska Mästerskap i konditori är ”sport”.

-Vi har valt att tolka temat genom att lyfta fram konståkning, berättar Gustaf Mabrouk, lagledare för Svenska Konditorlandslaget. Vi gestaltar temat med en chokladskulptur som föreställer en konståkerska som gör en piruett. Tårtan dekorerar vi med en sockerskulptur som även den föreställer en konståkerska i en avslutande position. Glassen pryds med en skridsko som tillverkas i socker. Desserten byggs med delar som ska anspela på rinken där konståkerskan gör sitt uppträdande.

De olika bakverken har också fått namn från konståkningsvärlden:

Tårtan ”Salchow” innehåller en len itakujamousse som balanseras med en smörkola på bergamott, yuzu cremeaux och mörk citronbotten.

Desserten ”Lutz” är en frisk dessert med åkerbärskräm och terrine som serveras tillsammans med gräddfilsmousse, gräddfilssorbet och hallonpapper.

Glassen ”Piruett” är en krämig färskostglass med interiör av hallon och svartvinbärssorbet på en färsk myntabotten.

Färgerna på bordet där bakverken presenteras kommer att gå mellan lila och rosa med stänk av gult och orange.

Smakerna uppvisar en stor mångfald och blandar svarta vinbär, gräddfil, hallon, åkerbär, hibiskus, mynta, yuzu och bergamott.

-Vårt deltagande i Nordic Pastry Cup är resultatet av en kollektiv satsning och ett fint samarbete mellan sponsorer, branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, SBK, projektansvariga, kollegor samt de tävlandes och lagledares arbetsgivare. Tillsammans har vi jobbat fram ett fantastiskt bord som kommer att ge oss en fin placering, säger Gustaf Mabrouk.

För Sverige tävlar:

Emelie Karlén, Dessert & Choklad, Stockholm och Minna Lindegård, Lillebrors Bageri, Stockholm.

Lagledare: Gustaf Mabrouk, Sthlm Bean to Bar, elev: Emelie Johansson, Valhallabageriet, Stockholm, domare: Martin Isaksson, Chokladfabriken, Stockholm.

Det är branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, SBK, som driver Svenska Konditorlandslaget.
-Branschtävlingar och att driva landslag är viktigt för oss, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer. Det bidrar till att öka intresset för branschen och att locka unga att söka sig hit. Samtidigt driver tävlingsverksamheten utvecklingen i branschen framåt såväl tekniskt som smakmässigt.

Mer information, högupplösta bilder med mera:

Gustaf Mabrouk, lagledare, Svenska Konditorlandslaget: 0738-38 31 12, gustaf@chefdepartienyc.com

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer: 0703-64 67 94, martin@bageri.se

Martin Lundell
martin@bageri.se
Branschorganisation för bagerier och konditorier Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se

Taggar:

Citat

-Vi har valt att tolka temat genom att lyfta fram konståkning. Vi gestaltar temat med en chokladskulptur som föreställer en konståkerska som gör en piruett.
Gustaf Mabrouk, lagledare för Svenska Konditorlandslaget.