Sveriges bästa turistbussförare 2001

Sveriges bästa turistbussförare 2001 Medlemmarna i SveGuide, Sveriges Guideförbund, ska rösta fram årets bästa turistbussförare under år 2001. Vinnaren presenteras sedan av Bussbranschens Riksförbund på Busstorget på TUR-mässan i Göteborg 21-24 mars. Tävlingen är ett led i branschens satsningar på att lyfta fram både bussturismen och Sveriges bussförare. -Vi vill lyfta fram förarens roll inom turist- och beställningstrafiken. En turistbussförare har en nyckelroll i resenärens upplevelse av resan, oavsett om det rör sig om en kortare beställningsresa eller en arrangerad resa utomlands. Våra medlemsföretag är stolta över sina duktiga förare. Under TUR 2002 vill vi därför lyfta fram våra duktiga kollegor i rampljuset ordentligt. Ett sätt är att involvera några av våra duktiga partners inom turist- och beställningstrafiken, guiderna, i detta och låta dem utse årets turistbussförare, säger Jan-Erik Kjellberg, t f förbundsdirektör på BR. -Att några av våra företag idag har svårt att rekrytera förare är ett bekymmer för hela branschen. Färska siffror från KOLLEGA, kollektivtrafikbranschens utbildningsorganisation, visar t ex att branschen behöver nyrekrytera 3 000 nya förare det närmaste året för att fylla tjänsterna bl a efter de som går i pension, säger Jan-Erik Kjellberg. Föraren företagets ansikte utåt Medlemmar i SveGuide inbjuds nu att rösta fram Sveriges bästa turistbussförare 2001. Årets bästa förare får en weekendresa för 2 personer med Ramkvillabuss och bland dem som röstat fram vinnaren får tre personer varsin vacker vas i skimrande blått, återvunnet glas från bussvindrutor. Vasen är designad av konstnären Jonas Torstensson, belönad med ett flertal pris, bl a Utmärkt Svensk Form 1999. En turistbussförare tar sin grupp på en trygg och trevlig resa. Med ett mjukt körsätt och en grundmurad känsla för service är föraren turistbussföretagets ansikte utåt. Tillsammans med guiden bjuder föraren resenärerna på en resa där ett professionellt bemötande och nya intryck står i centrum. Bussturismen är en del av den svenska turistnäringen och ett viktigt område inom svensk bussbransch. Läs mer om de prioriterade frågorna inom området på www.bussbranschen.se/turist/satsning.html Tävlingen presenteras mer utförligt på SveGuides hemsida www.sveguide.com För mer information kontakta Anna Grönlund på 08-462 06 50 Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för den yrkesmässiga busstrafiken i Sverige. Vi företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. Våra drygt 500 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik i och utanför landets gränser. Med 11 000 bussar och 26 000 anställda är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/13/20011213BIT00280/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/13/20011213BIT00280/bit0002.pdf