Bostadsbyggande i fokus i nya infrastrukturpropositionen

Regeringen presenterade i dag en ny infrastrukturproposition för perioden 2018-2029. Totalt sett aviserar regeringen en plan på 622,5 Mdkr vilket är 100 Mdkr eller knappa 20 procent mer än föregående infrastrukturproposition.

– Vi är naturligtvis glada över att bostadsbyggandet varit i fokus när man tagit fram planen och att samordningen mellan infrastruktur och bostadsbyggande betonas.  Det är en förutsättning för att nå 700 000 nya bostäder, säger Ola Månsson vd Sveriges Byggindustrier.

– De ökade satsningarna på järnvägsunderhåll är nödvändiga. Vi hade gärna sett att utvecklingen av transportsystemet i övrigt ökat lika mycket för att nå ett konkurrenskraftigt och hållbart samhälle, vilket också är regeringens mål med propositionen, fortsätter Ola Månsson.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier, 08-698 58 60, ola.mansson@sverigesbyggindustrier.se

www.sverigesbyggindustrier.se/press

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3300 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se