Bra att inte kräva individuell mätning!

Sveriges Byggindustrier välkomnar regeringens förslag att inte införa obligatoriskt krav på mätning av värme, kyla och tappvarmvatten på lägenhetsnivå.

I en lagrådsremiss idag framgår att regeringen har backat från förslaget att införa obligatoriskt krav på mätning av värme, kyla och tappvarmvatten på lägenhetsnivå, bland annat på grund av den kritik som kommit från bygg- och fastighetssektorn. Istället ska kostnadseffektivitet vara styrande för om individuell mätning ska genomföras.

– Detta är ett mycket glädjande besked. Vi har varit oroliga för att regeringen skulle föreslå obligatorisk mätning och debitering av värme på lägenhetsnivå, vilket i praktiken skulle vara ett krav på fastighetsägarna att införa kallhyra. Ett sådant förslag hade undergrävt bygg- och fastighetsbranschens arbete med energieffektivisering, säger Maria Brogren, energi- och miljöchef Sveriges Byggindustrier.

– Ett krav på individuell mätning och debitering av värme hade tagit bort incitamenten för fastighetsägarna att energirenovera eftersom kostnadsbesparingen av en energiåtgärd inte kommer fastighetsägaren till godo om det är hyresgästen som betalar energinotan, fortsätter Maria Brogren.

Byggföretagen har varit oroliga för att efterfrågan på energieffektiviseringsåtgärder ska minska på grund av krav på individuell värmemätning. Dagens besked om att mätning inte blir obligatorisk är en stor lättnad, avslutar Maria Brogren.

För kompletterande information, kontakta Maria Brogren, energi & miljöchef, Sveriges Byggindustrier, maria.brogren@bygg.org eller 08-698 58 35.

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Maria Brogren, energi- och miljöchef Sveriges Byggindustrier