Byggföretagen drabbas återigen av utbruten konflikt

Efter medling accepterade VVS Företagen medlarnas bud ikväll. Tyvärr tog inte Byggnads motsvarande ansvar. Återigen riskerar stora delar av byggsektorn att lamslås av en stor arbetsmarknadskonflikt, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

Redan efter några få dagars strejk bland vvs-företagen kommer även byggnadsarbeten att bli förhindrade. Stora grupper blir därmed utan meningsfull sysselsättning.

- Ännu en gång kommer våra kunder och medlemsföretag att drabbas. Trots att vi precis tecknat kollektivavtal med Byggnads är vi inte skyddade av arbetsfred, säger Mats Åkerlind.
- Denna gång är de direkt berörda vvs-företagen oftast ägarledda mindre företag utan ekonomiska möjligheter att möta en ekonomiskt helt överlägsen facklig organisation. När ska Byggnads upphöra med sitt ansvarslösa och ohämmade missbruk av konfliktvapnet? undrar Mats Åkerlind.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org