Byggkonjunkturen i Örebro län – pusselbitarna börjar falla på plats

Bygginvesteringarna i Örebro län har varit kraftigt nedtryckta under några år. Det har varit en trög marknad för såväl bostäder som för lokal- och anläggningsbyggandet. Under det senaste halvåret har dock en vändning siktats och nu väntas bygginvesteringarna öka såväl 2014 som 2015. Detta visar en regional prognos från Sveriges Byggindustrier.

Antalet påbörjade bostäder minskade i Örebro län med 70 procent under 2012. Dessbättre har en successiv ökning ägt rum under 2013. Det är påbörjandet av flerbostadshus som återhämtat sig medan småhusbyggandet ligger kvar på en låg nivå.

– Det finns omfattande planer på nya bostadsprojekt i länet. Det gäller bara att de realiseras. En viktig faktor här är att kommunerna håller en hög planberedskap. Då blir det lätt att köra igång när övriga pusselbitar faller på plats, säger Annika Almeen, chef Sveriges Byggindustrier Örebro.

Lokalbyggandet ökar i länet såväl i år som nästa år. Det är framför allt de offentliga lokalinvesteringarna som stiger. Det handlar om skolor, vårdinrättningar och sjukhus. Ett exempel på ett projekt som genererar stor volym är nybyggnationerna av operationsblocket vid universitetssjukhuset i Örebro.

– Örebro kommun har en stark inflyttning och på tio år har folkmängden ökat med cirka 10 procent. Det måste satsas mycket på byggande kopplat till välfärden för att ta hand om både nuvarande och blivande invånare, fortsätter Annika Almeen.

På anläggningssidan råder tyvärr stiltje. Varken de offentliga eller privata anläggningsinvesteringarna rör sig nämnvärt under prognosperioden.

– Det är väl känt att Örebro län har en tunn infrastrukturportfölj. Sker det inte några drastiska förändringar i regeringens långtidsplan kommer detta tyvärr gälla för en lång tid framöver avslutar Annika Almeen.

Se vårt pressrum för att läsa nationella prognosen.

För ytterligare information, kontakta gärna Annika Almeen, chef Sveriges Byggindustrier Örebro, +46 76 819 57 87, annika.almeen@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Annika Almeen, chef Sveriges Byggindustrier Örebro