Byggnads stämmer byggföretag i AD för att de följer Byggavtalets regler

Byggnads har stämt Sveriges Byggindustrier och företaget ICDS Constructors Ltd med hänvisning till att företaget har betalat ut för låg lön. Men ICDS har inte gjort något fel utan följt byggavalets löneregler.  Byggnads tycks nu mena att byggavtalets löneregler måste ses i ljuset av EU-rätten och ska därför inte tillämpas.  Sveriges Byggindustrier stödjer medlemsföretagets uppfattning om byggavtalets regler och fallet kommer att klaras ut i Arbetsdomstolen.

- Det är märkligt att Byggnads väljer att stämma ett företag som inte har brutit mot kollektivavtalet. Ännu konstigare blir det eftersom inga individer har krävt någon ersättning utan Byggnads vill själva ha 3,5 miljoner kronor för kollektivavtalsbrott säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Idag är det generella kravet att alla byggnadsarbetare, svenska som utländska, ska kunna visa upp ett yrkesbevis eller erkännandeintyg om yrkestillhörighet för att få rätt till högsta lönenivån i byggavtalet.

Sveriges Byggindustrier har vid flera tillfällen velat underlätta för att utländska byggnadsarbetare ska kunna få sin utbildning validerad till att motsvara ett svenskt yrkesbevis. Denna överenskommelse om likabehandling har Byggnads inte undertecknat.  Utländska byggnadsarbetare ska till skillnad från svenska betraktas som färdigutbildade enligt Byggnads oavsett om de är det eller inte. Hittills har det varit uteslutet för Byggnads att en utländsk byggnadsarbetare skulle få lika lön. Då handlade det om att de utländska byggnadsarbetarna skulle få lägre fördelning av ackordet så att svenska byggnadsarbetare skulle få högre lön.

Det är svårt att undvika tanken att Byggnads angrepp på sitt eget kollektivavtal är ännu ett försök att ”stänga gränserna” . Effekten av Byggnads synsätt är också ett underkännande av parternas tidigare strävan att upprätthålla en hög utbildningsnivå och kvalitativ yrkesutbildning i det gemensamma Yrkesutbildningsavtalet för branschens olika medarbetare.

För ett par veckor sedan skrev parterna under ett avtal för att skapa ordning och reda i byggbranschen, inga sådana krav framkom då heller.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

- Det är märkligt att Byggnads väljer att stämma ett företag som inte har brutit mot kollektivavtalet. Ännu konstigare blir det eftersom inga individer har krävt någon ersättning utan Byggnads vill själva ha 3,5 miljoner kronor för kollektivavtalsbrott.
Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier