Efterfrågat förslag om personalliggare riskerar att äventyras

Sveriges Byggindustrier är positiva till förslaget om elektronisk personalliggare och oanmälda kontrollbesök från Skatteverket. Det framgår av bransch- och arbetsgivarorganisationens remissvar.

- Lagstiftningen är efterfrågad och kommer att göra en skillnad för den sunda konkurrensen, säger Peter Löfgren, utvecklingschef på Sveriges Byggindustrier.

Samtidigt varnar Sveriges Byggindustrier för att implementeringen kan komma att äventyras. Skälet är att det saknas tydliga definitioner och anvisningar på centrala begrepp, som exempelvis byggarbetsplats. För att branschens aktörer ska kunna genomföra en upphandling av teknikleverantör, samt få valda plattformar på plats innan den 1 januari 2016 krävs skyndsamma svar från Skatteverket, skriver Sveriges Byggindustrier i sin remiss.

För kompletterande information, kontakta Peter Löfgren utvecklingschef Sveriges Byggindustrier, 0708-21 02 00

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se