Essve bidrar med skruv och spik till byggyrkestävlingarna

Under tre dagar i Malmö, 11-13 maj, kommer ungdomar från skolor i hela landet att tävla om vilka som är bäst i Sverige inom sina yrken. Bland de 40-tal yrken som finns representerade på Yrkes-SM kommer det bland annat att tävlas i träarbete, murning, plattsättning, väg- och anläggning, betong samt golvläggning.

– Branschens stöd är viktigt för tävlingarna. Byggföretagen och de fackliga organisationerna lägger grunden för tävlandet i byggyrkena. Utöver det behövs engagerade partners som bidrar med material, utrustning och verktyg. Därför är det glädjande att Essve, har tecknat avtal om att bidra med skruv och spik till de tävlande, säger Lars Tullstedt, Sveriges Byggindustrier.

– Vi vill självklart vara med och stötta framtidens yrkesarbetare. Genom vårt samarbete med Construction Skills ser vi till att de killar och tjejer som är med och tävlar får bra förutsättningar. Tävlingarna bidrar till en ökad yrkeskicklighet och det gynnar hela branschen, säger Max Lagerstedt, vd Essve.

Mer information:

Lars Tullstedt, Sveriges Byggindustrier, + 46 733 900 970

Max Lagerstedt, Essve, +46 8 623 61 66

Construction Skills Sweden är en plattform för byggbranschens samverkan kring yrkestävlingar för ungdomar. Grunden läggs på de lokala gymnasieskolorna och vi deltar i Yrkes-SM, EM och VM. Syftet är att höja kvaliteten i yrkesutbildningarna, öka de enskilda yrkenas attraktionskraft och på sikt bidra till att lösa kompetensförsörjningen. Byggindustrins Yrkesnämnd (BYN), Byggnads, Maskinentreprenörerna, Sveriges Byggindustrier, Svensk Byggtjänst och Seko står bakom satsningen.

För mer info se constructionskillssweden.se och yrkessm.se/