Ett balansmål är bättre för Sverige

Sveriges Byggindustrier välkomnar regeringens initiativ att se över målet för den offentliga sektorns sparande, under förutsättning att frigjorda medel används till investeringar och inte till konsumtion.

Det finns idag ett uppdämt behov av investeringar i bostäder och infrastruktur. Dessa investeringars andel av ekonomin har mer än halverats sedan 1960-talet. Investeringar i bostäder och infrastruktur skapar förutsättningar för framtida tillväxt och ökad välfärd.

– Ett balansmål skapar möjligheter att betala av infrastrukturskulden och ger regeringen bättre förutsättningar att ta fram en offensiv infrastrukturproposition 2016, säger Björn Wellhagen näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier

– Det är viktigt att övergången till ett balansmål kombineras med inrättandet av en bostads- och infraberedning som en garant för att det frigjorda utrymmet går till angelägna investeringar.

– Sverige behöver se över finansieringsformer och planeringsprocesser för både bostäder och infrastruktur. Vidare är det viktigt att skapa spelregler som är långsiktiga och gäller över mandatperioder, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, Näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier