Festool engagerar sig i byggyrkestävlingarna

Under tre dagar i Malmö, 11-13 maj, kommer ungdomar från skolor i hela landet att tävla om vilka som är bäst i Sverige inom sina yrken. Bland de 40-tal yrken som finns representerade kommer det bland annat att tävlas i grenarna träarbete, murning, plattsättning, väg- och anläggning, betong samt golvläggning.

Branschens stöd är viktigt för tävlingarna. Byggföretagen och de fackliga organisationerna lägger grunden för tävlandet i byggyrkena. Utöver det behövs engagerade partners som bidrar med material, utrustning och verktyg. Därför är det glädjande att Festool, har tecknat avtal om att bidra med elverktyg till de tävlande i byggrenarna.

– Det känns väldigt bra att Festool går in som partner i yrkestävlingarna, deras stöd och engagemang är ovärderligt. Yrkestävlingarna bidrar till att öka kvaliteten i utbildningarna, något som hela branschen får nytta av, säger Lars Tullstedt, Sveriges Byggindustrier.

– Det är en självklarhet för oss att gå in som partner i yrkestävlingarna under Yrkes-SM. Vi vill ge alla tävlande möjlighet att utföra sitt hantverk med bästa möjliga förutsättningar. Vi samarbetar också parallellt inom respektive yrke för att ge varje vinnare möjlighet till extrautbildning som förberedelse inför de större mästerskapen som Euro- och Worldskills, berättar Marcus Pettersson, marketing manager Festool.

– Festools maskiner har lång livslängd och vi engagerar oss också långsiktigt i detta samarbete. Detta är en del i hela vårt engagemang gentemot skolor, lärare och i slutändan våra framtida yrkesmän och yrkeskvinnor. Som en del i detta engagemang subventionerar vi via våra återförsäljare våra maskiner till yrkesskolor runtom i landet, säger Marcus Pettersson.

Mer information:

Lars Tullstedt, Sveriges Byggindustrier, + 46 733 900 970

Marcus Pettersson, Festool, +46 738 517 482

Construction Skills Sweden är en plattform för byggbranschens samverkan kring yrkestävlingar för ungdomar. Grunden läggs på de lokala gymnasieskolorna och vi deltar i Yrkes-SM, EM och VM. Syftet är att höja kvaliteten i yrkesutbildningarna, öka de enskilda yrkenas attraktionskraft och på sikt bidra till att lösa kompetensförsörjningen. Byggindustrins Yrkesnämnd (BYN), Byggnads, Maskinentreprenörerna, Sveriges Byggindustrier, Svensk Byggtjänst och Seko står bakom satsningen.

För mer info se constructionskillssweden.se och yrkessm.se/