Förbättra arbetet på vägar och spår

Sveriges Byggindustrier vill se en mycket bättre anpassning av anläggningsarbeten till allmänhetens behov av en fungerande infrastruktur. Därför kräver nu arbetsgivarna större inflytande över förläggning av arbetstider och övertidsarbete.

- Våra kunder och samhället kräver av oss att våra arbeten genomförs på tider där trafikintensiteten är låg, ingen av oss vill ha avstängda vägar eller spår under rusningstrafik. Det gör att vi vill öka flexibiliteten i våra avtal för att kunna lägga ut arbetstid på kvällar och helger, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Stillastående tåg och långa bilköer är vardag för många svenskar både i städer och på landsbygden. Även företag drabbas när transporter blir stående på grund av fel som inte kan avhjälpas eftersom medarbetarnas arbetstid och övertid är onödigt hårt reglerad.

- Vi ska göra vad vi kan när det gäller innehållet i kollektivavtalet. Där kan vi tillsammans med Seko ta bort de hinder som finns när det gäller möjligheten att arbeta övertid när allmänhetens intressen är viktiga, säger Ola Brinnen, kollektivavtalsansvarig för väg- och banområdet.

När parterna i dag utväxlade avtalskrav inför avtalsförhandlingarna 2013 framhöll Sveriges Byggindustrier även kravet på att arbetstiden bör vara begränsad till i genomsnitt 40 timmar per vecka istället för till åtta timmar per dag.

Sveriges Byggindustrier konstaterar också att parterna har ett gott samarbete i det så kallade Branschrådet vad gäller arbetsmiljö och säkerhet. Rådet tillsattes i samband med avtalsrörelsen 2012 för att arbeta med utbildningsfrågor och kompetenskrav för att höja säkerheten för alla som arbetar inom väg- och banområdet. Arbetsgivarsidan ser i nuläget inget behov av att avtalsreglera arbetsmiljöfrågan.

När det gäller lönenivån står arbetsgivarna fast vid att den ska sättas av den konkurrensutsatta industrin. Sveriges Byggindustrier konstaterar att varslen har slagit igen även på anläggningssidan och att man har en lägre sysselsättning jämfört med 2011. Stora delar av byggbranschen befinner sig i en ekonomisk svacka som blir allt djupare och lönekrav på 2,8 procent är därför i nuvarande läge alldeles för högt.

Väg- och banavtalet organiserar omkring 15 000 medarbetare hos Sveriges Byggindustriers medlemsföretag.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, 070-381 00 87, eller Ola Brinnen, 073-417 95 01.

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org