Första mötet mellan parterna i byggbranschen är nu avklarat

Idag har Sveriges Byggindustrier och Byggnads träffats för första gången sedan Byggnads sa upp byggavtalet för två veckor sedan.
- Yrkandet från Byggnads är i princip oförändrat sedan avtalet sas upp för ett år sedan. Däremellan har vi förhandlat under ett års tid i en arbetsgrupp. Om en vecka ska vi ses igen och vi räknar då med att svara på Byggnads yrkande om att införa ett solidaransvar i kollektivavtalet, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

Parterna är oense om hur man bäst skapar ordning och reda i byggbranschen. Sveriges Byggindustrier vill utveckla branschens gemensamma kontrollsystem ID06 och se regler och lagar som inkluderar alla företag i branschen. Byggnads vill däremot föra in i kollektivavtalet att företag tvingas ta ett ekonomiskt ansvar för andra företags anställda. Det är helt uteslutet för Sveriges Byggindustrier eftersom det både är olagligt och olämpligt.

- Nu ska vi studera Byggnads yrkande och överväga vad vi kan och bör gå med på för att skapa ordning och reda i byggbranschen. Det är viktigt att vi alla tar ansvar för att ta bort för oseriösa aktörer från branschen, avslutar Mats Åkerlind.

Byggnads yrkande finns bifogat till pressmeddelandet.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Yrkandet från Byggnads är i princip oförändrat sedan avtalet sas upp för ett år sedan. Däremellan har vi förhandlat under ett års tid i en arbetsgrupp. Om en vecka ska vi ses igen och vi räknar då med att svara på Byggnads yrkande om att införa ett solidaransvar i kollektivavtalet