Framtidens stad som unga ser den

Elever från Pershagenskolan i Södertälje tog hem förstapriset i årets final av Future City med staden Riggotown. Future City är tävlingen där skola möter näringsliv för att bygga framtidens stad.

Juryns motivering för det vinnande bidraget: ”Ett idétätt förslag med en fot på skateboarden och den andra i framtiden – ser ut att klara en hållbar utvecklingskurva. Förslaget går på djupet och dit behöver ljuset flöda.”

På andra plats kom Viktor Rydbergs Samskola med staden Greenville och på tredje plats Sandeplanskolan från Höllviken med sin stad Brückville.

Ett 60-tal skolor har under höst- och vårterminen deltagit i tävlingen över hela landet. Elever i årskurs 6-9 har skrivit uppsatser, byggt skalenliga modeller och skapat sina framtida samhällen i programmet Minecraft. Lagen bakom de sju bästa bidragen fick sedan berätta om sina idéer för en jury med representanter från samhällsbyggarsektorn.

– Det är otroligt hög nivå på tävlingsbidragen. Jag hoppas att eleverna har blivit inspirerade att söka sig till vår bransch där de verkligen kan bidra med sitt nytänkande, säger Helene Dahlgren, tävlingsansvarig.

Delpriser och medarrangörspriser
Bästa datorstad: Wallbergsskolan i Halmstad
Bästa muntliga presentation: Teg Centralskola i Umeå
Bästa rörliga del: Fagrabäckskolan i Växjö
Sveriges Byggindustriers pris för bästa modell: Sandeplanskolan i Höllviken
Tidningen Byggindustrins pris för bästa uppsats: Pershagenskolan i Södertälje
Svensk Byggtjänsts pris för årets tema (förorten): Wallbergsskolan i Halmstad
Svenska Teknik&Designföretagens pris för bästa laganda: Teg Centralskola i Umeå
Energi och Miljötekniska föreningens pris för bästa energi- och miljötekniska systemlösning: Wallbergsskolan i Halmstad
Trafikverkets pris för bästa trafiklösning: Apelskolan i Ullared

För mer information, kontakta: Helene Dahlgren, tävlingsansvarig Future City: 072-740 91 19

Future City är en tävling för årskurs 6-9 där skola och näringsliv möts för att bygga framtidens stad. Uppgiften kräver bland annat kreativitet, lagarbete och förmåga att lösa problem. Tävlingen arrangeras av bland annat: Energi- och Miljötekniska Föreningen, Svenska Teknik&Designföretagen, Sveriges Byggindustrier, VVS Företagen och Trafikverket.

Ni kan också hitta mer information och pressbilder på www.futurecity.nu. (sidan kommer att uppdateras senast den 9/4)

Finalstäderna i Minecraftversion kan ses på vår Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/FutureCitySwe

Bilder från finalen och andra inlägg kan ses på Facebook: https://www.facebook.com/FutureCitySverige

Citat