Gyproc, ISOVER och Weber stödjer byggyrkena i Yrkes-SM

Den 11-13 maj avgörs vilka ungdomar som är bäst i Sverige inom sina yrken. Skolor från hela Sverige har anmält elever från bland annat bygg- och anläggningsprogrammet till Yrkes-SM på Malmömässan.

Branschens stöd är viktigt för tävlingarna. Byggföretagen och de fackliga organisationerna lägger grunden för tävlandet i byggyrkena. Utöver det behövs engagerade partners som bidrar med material, utrustning och verktyg. Därför är det glädjande att Gyproc, ISOVER och Weber, samtliga inom Saint-Gobain-koncernen, har tecknat avtal om att bidra med bl.a. gipsskivor, stålreglar, isolering, murbruk och kakelfix till tävlingsgrenarna murning, träarbete och plattsättning.

– Det känns extra bra att just Saint-Gobain har valt att gå in som partner till byggtävlingarna inom Yrkes-SM. De har ett omvittnat engagemang i de internationella yrkestävlingarna och detta stöd är mycket värdefullt, säger Lars Tullstedt , Sveriges Byggindustrier.

– För oss är det en självklarhet att bidra. Våra produkter används av skickliga yrkesarbetare över hela världen och det är naturligt att vi därmed stödjer dessa yrkestävlingar, säger Per Redtzer , Commercial Director, Saint-Gobain Sweden.

För mer information kontakta Lars Tullstedt, expert kompetensförsörjning Sveriges Byggindustrier, 0733-90 09 70

Construction Skills Sweden är en plattform för byggbranschens samverkan kring yrkestävlingar för ungdomar. Grunden läggs på de lokala gymnasieskolorna och vi deltar i Yrkes-SM, EM och VM. Syftet är att höja kvaliteten i yrkesutbildningarna, öka de enskilda yrkenas attraktionskraft och på sikt bidra till att lösa kompetensförsörjningen. Byggindustrins Yrkesnämnd (BYN), Byggnads, Maskinentreprenörerna, Sveriges Byggindustrier, Svensk Byggtjänst och Seko står bakom satsningen.

För mer info se constructionskillssweden.se och  yrkessm.se/