Kommunpolitiker i Jämtland ser hushållens möjlighet att ordna med finansiering som ett stort hinder för bostadsbyggande

På uppdrag av Sveriges Byggindustrier har Demoskop intervjuat 4 181 kommunpolitiker om bristen på bostäder och hinder för bostadsbyggande.

Hela 92 procent av kommunpolitikerna anser att behovet att bygga nya bostäder i deras kommun är mycket stort eller stort. Det finns också en betydande oro över hinder för nybyggnation. Jämtland sticker ut som en av regionerna där kommunpolitikerna ser hushållens möjlighet att ordna med finansiering som ett stort hinder för bostadsbyggande.

Medelvärdet på ett index från ett till fem är 3,5, vilket är en bra bit över snittet på 3,1.

”Rikspolitiken försöker strama åt skuldsättningen. Men många kommunpolitiker verkar snarare oroa sig för restriktioner så som amorteringskrav och ett eventuellt skuldkvotstak”, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Moderater mest bekymrade för överklaganden av bygglov

Kommunpolitiker verksamma i byggnads- och näringsnämnder är klart mer bekymrade än sina kollegor andra nämnder. Men den absolut största skiljelinjen i synen på hinder för nybyggnation är partipolitisk tillhörighet.

Borgerliga kommunpolitiker anser att regelkrångel som överklaganden av detaljplaner och bygglov, skydd av riksintressen, strandskyddsregler, energikrav och arbetskraftsbrist är mycket stora problem. På ett index från ett till fem blir svaret över fyra när moderata kommunpolitiker tillfrågas om vilket hinder för nybyggnation överklaganden av detaljplaner och bygglov innebär. Liberalerna är framförallt bekymrade över arbetskraftsbrist i byggbranschen, medan centerpartister ser ett stort hinder i för stränga strandskyddsregler.

Rödgröna kommunpolitiker är mer oroliga för hushållens betalningsförmåga för hyresrätter och bristande möjlighet att ordna finansiering. Varken miljöpartister eller vänsterpartister ser till exempel strandskyddsreglerna som ett stort hinder för nybyggnation av bostäder.

”Kommuner och länsstyrelser måste göra en mer enhetlig tillämpning av befintliga byggregler. Det är en ännu viktigare fråga än fortsatta regelförenklingar”, menar Björn Wellhagen.

Bostadsbristen inte bara ett storstadsfenomen

Totalt 58 procent svarar att tillgången till bostäder är mycket dålig eller dålig i deras kommun. Endast 12 procent menar att den är mycket bra eller bra. Störst behov av nyproduktion anser kommunpolitikerna att det finns i storstäderna. Men den låga tillgången till bostäder är oroar i stora delar av landet.

Det som upplevs som ett hinder för nybyggnation i glesbygdskommuner och i kommuner i glesbefolkade regioner är framförallt hushållens finansieringsmöjligheter. Även bristen på lokal infrastruktur lyfts fram som ett tillväxtproblem av politiker verksamma i glesbygdskommuner.

”Bostadsbristen ökar när de större städerna växer. Samtidigt söker mindre kommuner med ljus och lykta för att ordna tak över huvudet åt flyktingar. Att bristen på bostäder inte bara är ett storstadsfenomen bekräftas av kommunpolitikernas svar”, konstaterar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3300 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

Många kommunpolitiker verkar oroa sig för restriktioner så som amorteringskrav och ett eventuellt skuldkvotstak.
Björn Wellhagen