Ny konjunkturbedömning från Sveriges Byggindustrier: Byggindustrin mot nya höjder

Konjunkturläget i byggindustrin utvecklas just nu mycket positivt. I takt med att hjulen börjar snurra snabbare i svensk ekonomi ökar tillförsikten bland hushållen och efterfrågan på nya bostäder stiger. Nästa år väntas även infrastrukturinvesteringarna utgöra en viktig motor för branschen. Det visar årets första konjunkturprognos från Sveriges Byggindustrier.

Efter ett par år med svag ekonomisk tillväxt har en tydlig återhämtning nu inletts. Hushållen är optimistiska och med stigande realinkomster stärks efterfrågan på nya bostäder. Konsumtionen bidrar starkt till BNP-tillväxten i år, men även investeringar och utrikeshandel ökar nu och växlar upp under 2015 när omvärldskonjunkturen stärks.

– För byggindustrin ser vi en bred uppgång som i år drivs av bostadsbyggandet. Nästa år ökar aktiviteten på infrastruktursidan, vilket leder till att den totala investeringsvolymen 2015 kommer att slå den tidigare högsta noteringen från 2007, säger Johan Deremar, nationalekonom Sveriges Byggindustrier.

Stora regionala variationer

Uppgången i byggandet är relativt ojämnt fördelad över landet. I de allra nordligaste länen är det hög aktivitet, vilket hänger samman med expansionen inom gruvnäringen. Denna genererar ett stort behov av investeringar i såväl lokaler som infrastruktur. I Stockholm och Mälardalen går det också bra, främst tack vare ökat bostadsbyggande. Inom regionen drivs också flera betydelsefulla infrastrukturprojekt.

Även i Göteborgsregionen stärks nu bostadsbyggandet, och dessutom bidrar infrastruktursatsningarna inom västsvenska paketet till uppgången. Skåne, liksom flera icke kustnära regioner hör till de områden där byggandet går trögt just nu.

– I år stärks byggandet som mest i de regioner som ligger på framkant när det gäller bostadsbyggandet, fortsätter Johan Deremar.

Bygginvesteringarnas utveckling
Investeringsvolym samt årlig procentuell volymförändring
Mdkr Utfall Prognos
Sektor 2012 2012 2013 2014 2015
Bostäder 112,6 -11  6 10 2
Lokaler 101,3  11 -6  1 1
Anläggningar  76,7   9 -1  2 4
Summa bygginvesteringar 290,6   1  0  5 2

Se Johan Deremar dra prognosens höjdpunkter i ett nyhetsinslag

Idag släpper vi även lokala konjunkturprognoser. För mer information se: http://prognos.bygg.org/ samt bifogad PDF

Den nationella Byggkonjunkturen finns bifogad till pressreleasen.

För kompletterande information:
Nationella prognosen: Johan Deremar, nationalekonom, 070-558 67 44, johan.deremar@bygg.org
Lokala prognoser: kontakta Lars-Johan Blom,  070-925 58 47, lars-johan.blom@bygg.org eller närmaste lokala chef

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Johan Deremar, nationalekonom Sveriges Byggindustrier