Ny konjunkturbedömning från Sveriges Byggindustrier: Mörkret skingras i byggbranschen

Ljusare utsikter för svensk ekonomi lyser upp tillvaron för byggindustrin det kommande året. Bostadsinvesteringarna stiger under hela prognosperioden 2013-2014 tack vare ökat nybyggande. Detta stöttar branschen i år när lokal- och anläggningsinvesteringarna faller. Lokalbyggandet vänder däremot upp och bidrar positivt till utvecklingen 2014. Det visar en ny konjunkturprognos från Sveriges Byggindustrier.

Utvecklingen i världsekonomin går långsamt åt rätt håll och även i Sverige kommer ekonomin att successivt förbättras. Det är hushållen som är den främsta drivkraften under prognosperioden 2013-2014. Bostadsbyggandet vände upp redan i våras och delsektorn dämpar nedgången för byggindustrin i år. Den allmänna konjunkturförbättringen bidrar till att lokalinvesteringarna visar positiva tillväxttal 2014.

– Bostäder blir den starkaste delsektorn under prognosperioden. Däremot är det tråkigt att konstatera att anslagen till infrastruktur har sänkts, vilket gör att anläggningssektorn får en svag utveckling. Desto mer glädjande är att de offentliga satsningarna på lokaler fortsätter och för den privata sidan ser 2014 ut att bli hygglig, säger Johan Deremar, nationalekonom Sveriges Byggindustrier.

Sysselsättningen stiger

Den trots allt relativt svaga konjunkturuppgången inom byggindustrin leder till att sysselsättningsnivån planar ut i år för att sedan stiga svagt nästa år när bygginvesteringarna ökar.

– Sysselsättningen har fortsatt att överraska positivt samtidigt som byggföretagen uppger att de inte avser att anställa fler personer de närmaste månaderna. Det tror vi dämpar sysselsättningsutvecklingen nästa år, eftersom företagen i högre grad kommer att möta den ökade efterfrågan med befintlig personal, fortsätter Johan Deremar.

Bygginvesteringarnas utveckling
Investeringsvolym samt årlig procentuell volymförändring
Mdkr Utfall Prognos
Sektor 2012 2012 2013 2014
Bostäder 112,6 -11 4 3
Lokaler 101,3 11 -4 2
Anläggningar 76,7 9 -4 0
Summa bygginvesteringar 290,6 1 -1 2

Se Johan Deremar beskriva prognosens höjdpunkter i ett nyhetsinslag

Idag släpper vi även lokala konjunkturprognoser. För mer information se: http://prognos.bygg.org/

För kompletterande information kontakta:

Nationella prognosen: Johan Deremar, nationalekonom, 08-698 58 49 eller 070-558 67 44, e-post: johan.deremar@bygg.org
Lokala prognoser: Lars-Johan Blom, lars-johan.blom@bygg.org, tel. 08-698 58 47 eller 070-925 58 47 eller närmaste lokala chef

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Johan Deremar, nationalekonom Sveriges Byggindustrier.