Ny lag om bemanning slår hårt mot byggföretagen

När EU:s bemanningsdirektiv blir en del av svensk rätt slår detta hårt mot de svenska byggföretagen. Sverige försämrar möjligheterna för utländska bemanningsföretag att verka inom byggbranschen och byggarbetsplatserna riskerar att bli ännu mer utsatta för konflikter.

Sveriges Byggindustrier instämmer i grundtanken att inhyrd personal och anställda ska behandlas lika men konstaterar att regeringen genom lagen om uthyrning av arbetstagare försämrar förutsättningarna för de svenska byggföretagen. Utländska bemanningsföretag är nödvändiga för byggbranschen men kommer att få orimligt höga och oförutsägbara kostnader för att ha personal utstationerad på byggen i Sverige.

- Byggföretagen behöver olika sätt att skapa resurser för att genomföra byggprojekt. De använder till stor del egen personal men har även en lång historik av att använda sig av underentreprenader, inlånad personal och på senare år även inhyrd personal för att klara av arbetstoppar och speciallösningar, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Den nya lagen ger fackföreningar rätt att mot bemanningsföretag från andra EU-länder tillgripa stridsåtgärder och blockad för att driva igenom samma löne- och anställningsvillkor som för de anställda i det svenska beställarföretaget. För de svenska byggföretagen kommer detta att innebära ett ännu större antal konflikter ute på byggprojekten än vad man redan hanterar i dag. Det kommer att dra ner arbetstempot på fler arbetsplatser och kosta företagen ännu mer pengar. Detta trots att byggföretagen redan idag per automatik hanterar utstationerad arbetskraft i enlighet med gällande kollektivavtal.

Det finns även en osäkerhet kring vad som i byggbranschen är skillnaden mellan ett bemannings- och ett entreprenadföretag som anlitas som underentreprenör. Denna osäkerhet inbjuder till ytterligare konflikter då det öppnar en möjlighet för facket att hävda att underentreprenörer är bemanningsföretag. Sveriges Byggindustrier vill därför se en definition som särskiljer bemanning från andra typer av utförare.

(Regeringens förslag Prop. 2011/12:178 Lag om uthyrning av arbetstagare)

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org