Ny webbutbildning ska minska olyckorna inom byggbranschen

Sveriges Byggindustrier lanserar nu sin andra och breddade säkerhetsutbildning på nätet – Safe construction training. Bakom utbildningen, som tills vidare är gratis, står i princip hela bygg- och anläggningsbranschen – från små och medelstora till större företag.

Målet är att kursen ska fungera som en branschstandard och sätta ribban för lägsta acceptabla kunskapsnivå för alla som jobbar i branschen, såväl yrkesarbetare som tjänstemän. Den är lämplig som säkerhetsintroduktion på byggarbetsplatser samt på yrkesutbildningar – från gymnasium till yrkeshögskola och ingenjörsutbildningar.

-          Vi är väldigt glada att ha kunnat samla företrädare med sådan bredd i arbetet med den här nya utbildningen. Det betyder att kursen är väl förankrad och håller hög kvalitet samt att den har goda förutsättningar att bli så välanvänd och uppskattad som vi hoppas, kommenterar Berndt Jonsson, projektledare och regionchef Sveriges Byggindustrier.

Branschens företrädare är överens om att arbetsmiljö och säkerhet måste prioriteras och lyftas i företag av alla storlekar – här har företagsledningen det övergripande ansvaret. En ökad säkerhetsmedvetenhet är en förutsättning för att minska olyckorna. Därför är det viktigt att alla medarbetare har tillräckliga kunskaper för att kunna ta ansvar för sitt eget beteende.

-          Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Olyckor med dödlig utgång ska inte få förekomma. Vår vision är noll olyckor och vi hoppas att den nya utbildningen för oss ännu närmare målet. Kunskap räddar liv, säger Mats Åkerlind, tf vd Sveriges Byggindustrier.

En engelskspråkig version är på gång och lanseras under hösten 2017.

Utbildningsgivare är Entreprenörsskolan inom Sveriges Byggindustrier.

Se ett smakprov

www.safeconstructiontraining.se

För ytterligare information, kontakta Berndt Jonsson, projektledare En säker arbetsplats, Sveriges Byggindustrier, 0706-29 01 93.

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3400 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

Mats Åkerlind, vice vd Sveriges Byggindustrier