Nybyggarkommissionen vill riva delar av bostadsmuren

Nybyggarkommissionen presenterar idag sina förslag till riksdagen för en bättre fungerande bostadsmarknad. Dessa förslag i kombination med ytterligare förslag från Sveriges Byggindustrier skulle göra skillnad på den svenska bostadsmarknaden.

– Det är en komplex process som omgärdar bostadsbyggandet och Nybyggarkommissionen gör ett bra försök att peka på några centrala faktorer som måste åtgärdas - en effektivisering av planprocessen samt att koppla investeringar i infrastruktur till bostadsbyggande. Kommissionen har dock avstått från förslag till en bättre fungerande hyresbostadsmarknad. Det krävs lösningar för alla dessa tre frågor innan vi kan få en fullt fungerande bostadsmarknad, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier föreslår att dagens hyressättningssystem fasas ut under 10-20 år och ersätts med en friare hyressättning kompletterat med ett bostadsstöd på individnivå och besittningsrätt.

– Nybyggarkommissionen för ett nyktert resonemang kring hushållens skuldsättning, stärkt konkurrens samt underlättandet av ytterligare industrialisering.  Vi stödjer förslagen kring att sänka planrisken. Däremot saknar vi förslag kring hur överklagandeprocessen kan förenklas och införande av skiftarbete för att korta byggtiden, fortsätter Björn Wellhagen.

– Det är viktigt att vi får en bättre fungerande bostadsmarknad. Människor måste kunna flytta dit nya jobb eller utbildning finns, eller bara hemifrån. Vår tillväxt och välfärd är beroende av en god rörlighet på både arbetsmarknaden och bostadsmarknaden, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, Näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat