Nytt Galaxen-avtal klart mellan Byggnads, Seko och Sveriges Byggindustrier

Ett nytt kollektivavtal för rehabiliteringsföretaget Gallaxen Bygg har idag tecknats av Byggnads, Seko och Sverige Byggindustrier. Avtalet innebär att de ca 1 700 Galaxenanställda kan känna sig säkra med att verksamheten kommer att fortsätta bedrivas i trygga former hos företag inom bygg- och installationssektorn.

Skillnaden i det nya avtalet är att en överenskommelse om lön ska träffas innan anställningen. Anställningen inleds med två års allmän visstidsanställning som därefter övergår i en tillsvidareanställning med särskilda bestämmelser.

- Det känns bra att vi till sist kunde få igenom ett avtal som ger bra villkor för de anställda, både när det gäller anställning och lön. Genom detta skapar vi också ökad trygghet för personer som redan från början är i en utsatt situation, säger Johan Lindholm, Byggnads ordförande.

- Jag är glad över att de Galaxenanställda även fortsättningsvis kommer att ha ett jobb att gå till. Jag är också mycket nöjd med att vi till slut har enats om en trygg lösning för alla de personer som får rehabilitering genom Galaxen Bygg, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Kort om Galaxen Bygg:

• Startade år 1986 och har 56 medarbetare
  • Hjälper yrkesarbetare att komma tillbaka till arbetslivet efter egna förutsättningar
  • Unik verksamhet, placeringsföretags goda vilja och stora engagemang är en stor orsak till framgången
  • Informerar om förebyggande arbetsmiljö i över 1200 klasser i gymnasieskolans byggprogram förutom att de hjälper och bistår de 1700 som har en galaxenanställning.
  • Antal som gått till ordinarie anställning, pension eller utbildning: 170 st år 2013
  • Drygt 200 miljoner har betalats ut i lönebidrag år 2013.

För ytterligare information, kontakta Johan Lindholm, ordförande, Byggnads, 070-306 65 40, johan.lindholm@byggnads.se eller Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Citat

Det känns bra att vi till sist kunde få igenom ett avtal som ger bra villkor för de anställda, både när det gäller anställning och lön. Genom detta skapar vi också ökad trygghet för personer som redan från början är i en utsatt situation.
Johan Lindholm, Byggnads ordförande
- Jag är glad över att de Galaxenanställda även fortsättningsvis kommer att ha ett jobb att gå till. Jag är också mycket nöjd med att vi till slut har enats om en trygg lösning för alla de personer som får rehabilitering genom Galaxen Bygg.
Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier