Regeringen missar bostadsmålet

Regeringen har som mål att bygga 250 000 bostäder till 2020. Sveriges Byggindustrier tycker det är bra att regeringen investerar i bostäder och infrastruktur. Men med de åtgärder som regeringen valt att lägga pengarna på riskerar de att missa målet.

– Erfarenheter från tidigare perioder där investeringsbidrag funnits har visat att det inte har lett till att öka bostadsutbudet. Ett stöd för boende borde riktas direkt till individer och familjer och inte till byggbranschen, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Investeringsstödet för byggande av små hyresbostäder har sagts vara en kraftfull insats för att nå målen. Samtidigt minskas nu stödet från tidigare utlovade 3,2 till 2,2 miljarder. Det ger motstridiga signaler om hur viktig regeringen tycker att den här satsningen är.

– ROT-avdraget reducerades för att skapa investeringsbidraget. Det är olyckligt eftersom ROT skapat många arbetstillfällen i seriösa företag. De pengar som regeringen nu satsar kommer inte att gynna små- och medelstora företag, säger Ola Månsson.

– Vad bostadspolitiken behöver är blocköverskridande överenskommelser som håller över mandatperioder så att vi når en långsiktighet. Vägen dit går inte genom laborerande med olika typer av investeringsstöd, säger Ola Månsson.

Även satsningarna på investeringar i infrastruktur minskar i årets budget. Ökningarna, som ligger i regeringsförklaringen, förväntas först efter den här regeringens mandatperiod.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  08-698 58 88, ola.mansson@sverigesbyggindustrier.se

www.sverigesbyggindustrier.se/press

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

Vad bostadspolitiken behöver är blocköverskridande överenskommelser som håller över mandatperioder så att vi når en långsiktighet. Vägen dit går inte genom laborerande med olika typer av investeringsstöd.
Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier