Regeringen på rätt väg

Sveriges Byggindustrier ser positivt på regeringens förslag att ge länsstyrelserna ytterligare resurser för att korta handläggningstiderna i plan- och bygglovsärenden.

– Det är viktigt att få till stånd en effektivare plan- och bygglovsprocess, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier. Det är en lång kedja som innehåller ett drygt fyrtiotal olika moment från idé till färdigställande och kan ta mellan 6-8 år. Om tiden kan kortas skulle både producenter och konsumenter gynnas.

Mark- och miljödomstolarna föreslås också få ökade anslag och som tredje åtgärd föreslås att länsstyrelserna ska få tydliga mål för handläggningstider.

– Plan- och bygglovsprocessen behöver granskas och finslipas, vissa moment kan slås ihop, andra tas bort och flaskhalsar behöver åtgärdas. Därför är det glädjande att regeringen ger sig i kast med ännu fler länkar i denna process. Därutöver ser vi fram emot den utredning som pågår beträffande de kommunala särkraven, där vi kan finna ytterligare möjligheter till en effektiv process för våra projektutvecklare. Särkraven motverkar en industrialiserad process och ökar därmed kostnaderna, avslutar Ola Månsson.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org